‘Zware’ versus ‘lichte’ training

In de gym hoor je mensen wel eens zeggen dat ze het ‘rustiger’ gaan doen, omdat ze de dag voordien een ‘zwaardere’ inspanning geleverd hebben. Zulke uitspraken houden echter totaal geen steek. Zo’n manier van trainen staat haaks op het maximaal laten groeien van de spieren en kan ervoor zorgen dat deze slapper worden en zelfs in gewicht afnemen.

Let op, met licht of zwaar trainen is niets mis, maar je moet wel zorgen voor continuïteit. Je moet op voorhand weten wat je wilt bereiken om op basis hiervan de juiste training te kunnen kiezen.

Actie-reactie

Je lichaam reageert op de oefeningen die je doet zoals het reageert op elke andere vorm van stress. Het past zich telkens aan, zodat toekomstige oefeningen minder stressvol zijn. Nadat je je spieren op een training tot het uiterste hebt gedreven zullen zij zich hieraan zowel in grootte als in sterkte aanpassen. Wanneer je de volgende keer identiek dezelfde training doet zal deze dus een stuk minder stressvol zijn voor je spieren.

De ‘onzichtbare lijn’

Het komt erop neer de ‘onzichtbare lijn’ te vinden tussen een training die stressvol genoeg is om de spieren te laten uitzetten en een training die niet intensief genoeg is. Wanneer je voortaan dus nog mensen hoort praten van een ‘lichtere’ training dan weet je dat dit op niets slaat en allesbehalve efficiënt is. Een spier die de ‘onzichtbare lijn’ niet raakt zal immers niet groeien of sterker worden. Aangezien zo’n ‘lichte’ training zinloos is kun je je afvragen waarom iemand die dag dan wel zou komen trainen.

“Hard trainen niet altijd mogelijk”

Een mogelijke verklaring van deze mensen kan zijn dat het niet mogelijk is “om altijd even hard te trainen”. Wat ze daarmee eigenlijk bedoelen is dat ze iedere week wel graag drie à vier keer intensief gewichten willen heffen, maar dat dat niet mogelijk is. Daarin hebben ze natuurlijk gelijk. Zij stellen zich beter de vraag waarom ze naar de gym komen. Komen zij gewichten heffen om gewichten te heffen of komen zij om de spieren te trainen?

Deze mensen hebben gelijk als ze beweren dat je niet altijd zwaar kunt trainen, tenminste als ze daarmee bedoelen dat je niet voortdurend drie à vier keer intensief gewichten kunt heffen, week na week. Het is echter wel perfect mogelijk om elke keer intensief te trainen. Dit is dan misschien geen driemaal per week, maar dat hoeft ook helemaal niet. Hoe intensiever je je spieren traint, hoe langer je iedere keer nodig hebt om te recuperen. Het is dus perfect mogelijk dat je elke keer erg intensief traint, ook al is dat maar één keer om de twee weken.

Voordelen van ‘lichte’ training?

Iemand die zegt vandaag een ‘lichte’ training te houden is dus in principe zijn tijd aan het verdoen. Toch kunnen er verschillende redenen zijn om toch regelmatig lichtere oefeningen te doen. Zo is de gym voor veel mensen wat voor andere mensen een café is. Het is voor hen een ontmoetingsplaats. Zij komen niet echt om grote resultaten te boeken maar eerder om eens buiten te komen en om contact te hebben met anderen. Bovendien hebben lichte trainingen ook één voordeel. Ze verlichten stress.

Dit bericht is gepost op 29 april 2008 om 13:52 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Krachtoefeningen combineren met aerobics
Krachttraining voor beginners