Wat zijn de risico’s van het gebruik van creatine?

Creatine is een supplement dat de sportprestaties verhoogt. Het wordt de laatste jaren meer en meer gebruikt als substituut voor steroïden. Veel mensen voor wie steroïden een stap te ver is, vinden hun heil in creatine. Maar, zoals met zoveel steroïden het geval is, heeft ook creatine een nadelige invloed op het lichaam. In tegenstelling tot steroïden is creatine niet illegaal.

Creatine is een derivaat van aminozuren die op natuurlijke wijze voorkomen in het lichaam. Het zit geconcentreerd in de spieren en komt ook voor in vlees en vis. Gemidddeld eten mensen 1 gram creatine per dag. Creatine speelt een belangrijke rol bij het aanspannen van de spieren.

Atleten en bodybuilders zoeken hun toevlucht tot creatine om het creatinegehalte in hun lichaam te verhogen en er zo voor te zorgen dat de spieren harder werken en  sneller herstellen.

Bijwerkingen en risico’s van creatine

Het nemen van creatinesupplementen kan ertoe leiden dat de sporter bijkomt in gewicht. Dat is te wijten aan de opslag van water in de cellen. Na het supplement lange tijd in te nemen, kan het dikker worden ook het gevolg zijn van de groei van de spiervezels. Dit neveneffect kan goed van pas komen bij bepaalde sporten als bodybuilden, gewichtheffen en rugby, maar kan erg nadelig zijn bij sporten als lopen, zwemmen en turnen, zeker als het om vrouwelijke atleten gaat.

Het innemen van creatine zorgt ervoor dat de nieren meer werk hebben. De nieren kunnen beschadigd raken als de gebruikers ervan te veel creatine nemen of al nierproblemen hadden.

Ook zijn er gevallen bekend van een overreactie op het supplement. Reacties kunnen bestaan uit beroertes, hartritmestoornissen, bloedklonters en zelfs de dood. Maar er kan nog niet met zekerheid gezegd worden dat deze het gevolg waren van creatinegebruik, maar er worden wel heel wat vragen gesteld over de veiligheid van creatine.

Veel bodybuilders en atleten hebben de neiging veel meer creatine te nemen dan eigenlijk nodig is. Hoge dosissen vergroten het risico voor de nieren en kunnen bij jongeren de groei beïnvloeden.

Tot de onmiddellijke bijwerkingen die je van creatine kan verwachten, behoren misselijkheid, uitdroging en spierkrampen.

Voorzorgsmaatregelen

Neem je toch het besluit creatine te nemen, doe het dan op zo’n veilig mogelijke manier. UItdroging en nierstoornissen zijn bekende risico’s op de korte termijn. Lopers, zwemmers en duursporters hebben weinig baat bij het gebruik van creatine omdat het geen effect heeft op het uithoudingsvermogen.

Als je creatine wilt nemen, praat er dan eerst eens over met je arts. Die kent je medische voorgeschiedenis en weet welke medicatie je moet nemen.

Drink veel water om uitdroging te vermijden. Neem ook niet meer dan de dagelijks aangeraden dosis .

Als je enige neveneffecten opmerkt, stop dan met het nemen van creatine en breng een bezoek aan je huisarts.

Dit bericht is gepost op 6 oktober 2008 om 10:16 uur en is geplaatst in Voeding/supplementen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zo blijf je in vorm als je weinig tijd hebt voor training
Eiwitten als supplement bij krachttraining