7 mythes over cardiotraining

Dat cardiotraining een uitstekende manier is om vet te verbranden, staat vast. Er bestaan echter ook heel wat misopvattingen over cardiotraining. Wij ontkrachten er daar zeven van.

Mythe 1: Uithoudingscardio is de beste manier om vet te verbranden

Uithoudingscardiotraining op je eigen tempo houd je misschien wel langer vol, maar op termijn is het minder efficiënt dan intervalcardiotraining. Bij intervaltraining doe je heel intens aan cardio gedurende korte intervallen. Het resultaat is dat je lichaam de rest van de dag meer calorieën verbrandt om zich te herstellen van deze zware inspanning.

Mythe 2: Hoe meer je traint, hoe meer je mag eten

Was het maar waar! Om al die extra calorieën te verbranden, moet je heel lang en intensief trainen. Mensen die dit principe volgen, riskeren overtraining en zelfs blessures. En wie geblesseerd is, kan niet meer trainen.

Mythe 3: Als je gewichten draagt bij het trainen, verbrand je meer vet

Niets is minder waar. Ten eerste zijn dergelijke gewichten niet zwaar genoeg om veel invloed te hebben op het aantal verbrande calorieën. Ten tweede verstoren ze je evenwicht, wat alweer het risico op blessures met zich meebrengt.

Mythe 4: Je moet elke dag hetzelfde type cardiotraining doen als je vooruitgang wilt boeken

Indien je elke dag dezelfde bewegingen maakt, zullen je spieren daar zodanig aan gewend raken dat ze minder calorieën nodig hebben voor dezelfde inspanning. Je brengt dus beter wat afwisseling in je sportprogramma: de ene dag ga je fietsen, de volgende dag ga je lopen en de derde dag ga je fitnessen. Breng ook afwisseling in de intensiteit van je inspanningen.

Mythe 5: Als je slechts tien minuten hebt om te trainen, kan je je cardiotraining evengoed overslaan

Tien minuten training is efficiënter dan nul minuten training. Wanneer je regelmatig te weinig tijd hebt om te trainen, verdeel dat halfuurtje cardiotraining dan over de hele dag: tien minuten ’s morgens, tien minuten ’s middags en tien minuten ’s avonds.

Mythe 6: Als je lichaamsvet wilt verbranden, mag je niet eten voor je training

Dit is niet onvoorwaardelijk waar: het hangt af van het type cardio dat je beoefent. Indien je langdurig traint aan een relatief rustig tempo hoef je vooraf niet te eten. Wanneer je echter kort en intens traint, moet je vooraf eten. Anders zal je lichaam spiermassa verbranden en zal je bovendien energie tekort hebben. Je eet best een uur op voorhand een kleine eiwit- en koolhydraatrijke maaltijd.

Mythe 7: Je kunt tv kijken terwijl je traint

Wanneer je je werkelijk volledig kunt concentreren op een tv-programma, betekent dat dat je niet hard genoeg aan het trainen bent. Je tempo moet zo snel zijn dat je je enkel nog daarop kunt concentreren.

Dit bericht is gepost op 13 maart 2008 om 11:05 uur en is geplaatst in Cardiotraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Losse gewichten of fitnesstoestellen? Een vergelijking
10 fitnessoefeningen voor thuis