Zo blijf je in vorm als je weinig tijd hebt voor training

Iedere sporter heeft wel eens onderbrekingen in zijn trainingsschema. Vakanties, ziekte, blessures, feestdagen of familiale verplichtingen kunnen danig roet in het eten gooien. Maar hoe blijf je nu in vorm als je maar een beperkte tijd hebt om te trainen?

Het antwoord op deze vraag zal in sterke mate afhangen van je doelen en van je huidige fitheidsniveau. Als je volledig stopt met fitnessen, begint je conditie na twee weken sterk te verminderen. Je conditie weer op peil krijgen duurt drie keer zo lang als je conditie verliezen.

Fitnessers die een paar weken lang minder tijd hebben om te trainen, hoeven zich geen zorgen te maken. Je moet gewoon niet helemaal stoppen met trainen.

Blijf in vorm


Probeer minstens twee keer per week 30 minuten lang intensief te trainen. Op die manier blijf je in conditie totdat je opnieuw je gewone routine kunt opnemen.

- Denk er eens over intervaltraining te doen. Dat is perfect voor snelle, efficiënte workouts.
- Korte, intense workouts doen je meer calorieën verliezen in minder tijd.
- Plan de twee sessies met 2 tot 4 dagen pauze tussen voor een maximumwinst.
- Probeer de onderbreking in je routine niet langer dan drie weken te laten duren, want anders zal je fitheidniveau sterk dalen.

Tips

- Probeer je trainingen op voorhand te plannen.
- Vraag je familie en vrienden voor ondersteuning.
- Maak van lichaamsbeweging een familieactiviteit (heel handig als je bijvoorbeeld op vakantie bent).
- Train vroeg op de dag, zodat je ervan af bent en je het niet meer zult overslaan.
- Als je op hotel gaat of naar een andere plaats zonder fitnesstoestellen, zoek dan op voorhand oefeningen op waarvoor je geen toestellen nodig hebt.

Dit bericht is gepost op 16 september 2008 om 12:07 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Hoe van start te gaan met krachttraining
Wat zijn de risico’s van het gebruik van creatine?