Hoe train ik op een roeimachine?

De roeimachine is een van de minder bekende fitnesstoestellen voor cardiovasculaire training. Fitnessers lijken vaker te kiezen voor de alom bekende loopband, de hometrainer of de crosstrainer.

Toch is de roeimachine zeker niet minder dan de andere toestellen. Het kan zelfs eens een welkome afwisseling zijn! Op een roeimachine versterk je je armen, benen-,buik-, rug- en andere spieren en verbrand je ook nog eens 400 calorieën op een halfuur! Bovendien is een roeimachine minder belastend voor de gewrichten.

Weerstand

De roeimachine die je gebruikt, zal een knop hebben om de weerstand te variëren. Veel beginnelingen stellen de weerstand zo hoog mogelijk in om op die manier meer calorieën te verbranden. Maar zo ga je sneller last krijgen van rug- en spierpijn.

De ideale weerstand is die waarbij je snel en gemakkelijk kunt roeien. Zo krijg je niet alleen een goede cardiotraining, maar ontwikkel je ook spierkracht en uithoudingsvermogen. De weerstand zit goed als je je sessie kunt afmaken zonder je compleet uitgeput te voelen. Je moet voelen dat je hard aan het trainen bent, maar zonder er de volgende dag veel last van te hebben.

Techniek

Een van de meest voorkomende beginnersfouten is het buigen vanuit de onderrug bij het vooruit en achteruit bewegen. Probeer je rug recht te houden. Volg onderstaande stappen als je de oefening doet:

1. Leun lichtjes voorover met je armen gestrekt en je onderbenen bijna verticaal
2. Duw je benen naar achter, leun geleidelijk aan lichtjes naar achteren en trek met ja armen.
3. Stop als je benen gestrekt zijn, je armen gebogen met je bovenarmen bij je lichaam en de handgreep bij je onderbuik.
4. Strek je armen dan weer, buig vooruit vanuit de heupen en buig door je knieën om terug naar voor te gaan.
5. Begin opnieuw!

Tips

Houd je ellebogen dichtbij je lichaam
Beweeg vanuit je heupen
Beweeg je bekken en rug tegelijkertijd
Buig je rug niet
Leun lichtjes naar voor en naar achter
Gebruik je benen
Doe je bewegingen vloeiend

Dit bericht is gepost op 15 januari 2008 om 15:07 uur en is geplaatst in Cardiotraining, Fitnessapparatuur.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Wat is spinning?
Wat is spotten?