Zwemmen als workout voor het hele lichaam

Veel mensen lopen, fietsen of doen een teamsport als voetbal of basketbal  bij wijze van cardiotraining, maar slechts weinigen weten dat ook zwemmen een uitstekende training is voor je hele lichaam.

Zwemslagen

Vrije slag: bij de vrije slag word je, zoals de naam al zegt, volledig vrij gelaten. In dit onderdeel zijn er geen specifieke regels over hoe je je armen en benen moet bewegen. Je moet er alleen voor zorgen dat er altijd een lichaamsdeel boven water is. Als je een uur vrije slag doet, zul je ongeveer 500 calorieën verbranden.
Schoolslag: als je een uur schoolslag doet, zul je ongeveer 750 calorieën verbranden.
Vlinderslag: als je een uur vlinderslag doet, zul je ongeveer 800 calorieën verbranden. Van alle zwemslagen is de vlinderslag de moeilijkste.
Rugslag: wordt ook wel rugcrawl genoemd. Als je een uur rugslag doet, verbruik je ongeveer 500 calorieën.

Om zoveel mogelijk vet te verbranden en tegelijkertijd spiermassa op te bouwen, kun je best kiezen voor vlinderslag. Als je vlinderslag doet, verbrand je per uur het meeste calorieën. Om de slag uit te voeren, heb je ook het grootste aantal spieren nodig. Als je spieren op wilt bouwen, kun je deze slag uitvoeren aan de grootst mogelijke intensiteit.

Moeilijkheden

Aangezien zwemmen een sport is die je in het water uitvoert, toch een aantal bedenkingen. Een van de belangrijkste aspecten van zwemmen is het onder controle houden van je adem.  Je hoofd komt immers maar af en toe boven water. Je moet je ademhaling kunnen aanpassen aan iedere zwemslag die je doet. Als je je ademhaling nog niet onder controle hebt, zul je niet veel voordelen ondervinden van je zwemtraining.  Voordat je baantjes begint te trekken, moet je de zwemslag die je wilt uitoefenen echt meester zijn. als je de zwemslag niet correct uitvoert, is de training niet efficiënt.

Voordelen

Zwemmen is een fantastische cardiovasculaire training. Als je jezelf genoeg pusht, kan zwemmen zelfs een intensievere training zijn dan rennen. Je moet immers zowel je boven- als je onderlichaam gebruiken. Je moet dus meer spieren spannen en verbrandt meer calorieën dan wanneer je rent.

Zwemmen is daarenboven ook nog eens een goede krachttraining. De dag nadat je voor de eerste keer bent gaan zwemmen, zal je bovenlichaam pijnlijk aanvoelen.  Je zult je spieren gebruiken op een manier waarop je ze normaal immers niet gebruikt.
Zwemmen is ten slotte een goede manier om stress los te laten. Je maakt je hoofd vrij en ondervindt dus niet alleen fysieke voordelen, maar ook psychologische.

Een veel goedkopere sport dan zwemmen zul je niet snel vinden.  Behalve een degelijke zwembroek of badpak heb je  niet veel nodig.

Zwemmen in je fitnessprogramma integreren

Zwemmen kun je op verschillende manieren in je fitnessprogramma integreren. Als je gewoon fit wilt blijven, ga dan drie tot vier keer per week 30 à 45 minuten zwemmen. Als je je fitheid wilt verbeteren, kun je twee gewone sessies doen en twee sessies iets intensiever trainen.

Wissel altijd je zwemtrainingen af met een rustdag of een dag waarop je een andere sport uitoefent. Als je aan krachttraining doet, zwem je best op je rustdagen. Zwemmen is immers erg belastend voor de spieren.

Motivatie kwijt?

De volgende keer dat je totaal geen motivatie voelt om de loopband te gaan staan of op de hometrainer te gaan zitten, kun je zwemmen misschien eens overwegen. Als je de slagen correct uitvoert, zul je er snel de vele voordelen van ondervinden!

Dit bericht is gepost op 27 maart 2008 om 15:43 uur en is geplaatst in Cardiotraining, sporten.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: De voordelen van intervaltraining
Circuittraining: korte training met maximale resultaten