De voordelen van ochtendfitness

Heb je je wel eens afgevraagd waarom je altijd ’s avonds gaat fitnessen? Wellicht denk je dat een avondsessie eenvoudiger in je agenda in te plannen is of misschien ben je gewoon geen ochtendmens. Toch zou je er beter eens over nadenken om voortaan in de ochtendglorie naar de fitnessclub te vertrekken. Ochtendfitness biedt namelijk tal van voordelen.

Alertheid

Sport stimuleert je mentale scherpte. Wanneer je er een gewoonte van maakt ’s morgens te sporten, zal je er overdag ook effectief gebruik van kunnen maken. Ochtendfitness zorgt er niet alleen voor dat je je sneller ‘wakker’ voelt, het laat ook toe je dag rustig te plannen vooraleer je naar het werk vertrekt én het scherpt je concentratie gedurende het verdere verloop van de dag.

Geluk

Maar er is meer. Sport stimuleert niet enkel je mentale scherpte, het zorgt ook voor een stevige dosis adrenaline en een gevoel van voldoening. En niet zomaar voor even; het blijft je bij gedurende de hele dag!

Garantie

Door ’s morgens te fitnessen heb je de garantie dat je je (dagelijkse) fitnesssessie ook effectief doet. Na een lange, en vaak vermoeiende, werkdag is het namelijk veel eenvoudiger om excuses te bedenken om de fitnesssessie over te slaan. ’s Morgens ben je daarentegen meestal fris en monter genoeg om je oefeningen te verrichten. Natuurlijk heb je ook dan de nodige discipline nodig. Maar wees gerust, bij zware feestjes kan je toch ook gewoon nog een keertje ’s avonds gaan fitnessen.

Eetpatroon

Geloof het of niet, door ’s morgens te fitnessen ga je spontaan veel gezonder met je voeding om. Denk maar aan het gevoel dat je hebt na een intensieve fitnesstraining. Je voelt je gezond en om dat gevoel niet te verpesten zal je niet snel grijpen naar ongezonde snacks en zoetigheid. Als je ’s morgens gaat fitnessen zal je er dus tijdens de dag een gezonder eetpatroon op nahouden.

Vetverbranding

En er is nog meer goed nieuws. Met ochtendfitness verbrand je meer vet. De reden is simpel. Door ’s morgens te sporten, wordt je metabolisme reeds vroeg geactiveerd. Zo draait je metabolisme tijdens de dag op volle toeren en verbrand je, juist ja, meer calorieën.

Genoeg redenen dus om je voortaan ’s ochtends naar de fitnessclub te reppen. Verwacht echter geen mirakels. Om een gespierd lichaam te verkrijgen zijn discipline, een gezond eetpatroon en goede slaapgewoonten minstens even belangrijk dan het tijdstip waarop je gaat sporten.

Dit bericht is gepost op 7 mei 2008 om 15:53 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zo voorkom je sportblessures
10 bodybuildingfouten die je kunt voorkomen