Blijf vet verbranden in de winter

De winter wordt vaak als een onaantrekkelijk sportseizoen beschouwd.  Ten onrechte. Tijdens de winter kan je een goed immuniteitssysteem opbouwen en vetten blijven verbranden.  Je kan de basis leggen om tijdens de zomer in topvorm te zijn.  Bovendien biedt de winter tal van mogelijkheden: skiën, schaatsen, veldrijden, snowboarden, hockey, enzovoorts. Redenen genoeg om ook tijdens de winter je sportiefste zelf te zijn!

Winterse uitrusting

Als het koud is, verbrandt je lichaam meer calorieën dan gewoonlijk. Dat komt omdat je lichaam voortdurend je lichaamstemperatuur op peil moet houden.  Het is dus enorm belangrijk om de juiste kledij te kiezen als je buiten gaat sporten.

Vooral hoofd en voeten verdienen extra aandacht.  Je hoofd moet zeker bedekt worden met een muts of andere kledij, omdat je via je hoofd het meeste lichaamswarmte (en dus energie) verliest.  Je voeten vereisen comfortabel schoeisel en de juiste sokken.  Zorg dat je geen koude voeten krijgt door een warm paar sokken te gebruiken en schoeisel dat aangepast is aan de sport die je beoefent.  Twee paar sokken aantrekken kan op het eerste gezicht een goed idee lijken, maar is dat meestal niet.  De tweede laag sokken zorgt ervoor dat je sneller gaat zweten, waardoor je voeten nat worden.  Het zweet en de natte sokken kunnen ook gaan bevriezen, waardoor je het in plaats van warmer, kouder krijgt.

Schaf kledij aan die warm, waterdicht en winddicht is.  Als je kledij niet toelaat de wintersport op een aangename manier te beoefenen, zal je niet veel plezier ondervinden aan het sporten.  Koop kledij die niet veel weegt en die makkelijk zit.  Denk eraan dat de kledij je moet behoeden voor koude en andere gezondheidsrisico’s.

Winterse sporten

Langlaufen

Langlaufen is één van de meest volledige cardiovasculaire sporten. Bovendien kan je tijdens het langlaufen je hoofd leegmaken terwijl je door adembenemende landschappen glijdt.

Skiën

Skiën is veruit de populairste wintersport. Je kan er met vrienden even tussenuit en traint je beenspieren en uithoudingsvermogen. Niet vergeten je warm te kleden en spieren op te warmen voor elke afdaling: wind en koude zorgen er immers voor dat je spieren stram worden. Om adequaat en precies te reageren op elke hindernis onderweg, moeten je spieren dus vooraf opnieuw geactiveerd worden.

Langeafstandslopen

Lopen is de meest eenvoudige en effectieve manier om je uithoudingsvermogen te trainen. Ook tijdens de winter kan je, mits aangepaste kledij, aan langeafstandslopen doen. Gebruik wel loopschoenen om je loopcomfort te verhogen en je gewrichten minimaal te belasten. Loop niet als het glad is en loop bij voorkeur niet in een stadscentrum waar kleine stofdeeltjes de lucht vervuilen.

En daarnaast?

Daarnaast kan je ook snowboarden, hockeyen, ijsschaatsen, veldrijden, ijsvissen, ijsberen, enzovoorts.  Als je even zoekt, vind je vast wel een sport die je wil uittesten of waarin je je verder wil bekwamen.

Dit bericht is gepost op 31 juli 2008 om 14:02 uur en is geplaatst in Algemeen, Cardiotraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zin en onzin van bodybuilding
Fitnesstraining voor je schouders