Zin en onzin van bodybuilding

Pilletjesproducenten, fitnesstoestelverkopers en persoonlijke trainingsprogramma’s beloven ons een uitstekende conditie en een fantastisch lichaam in de kortst mogelijke tijd. De buurvrouw, tante en collega hebben hun bedenkingen bij je dagelijkse oefeningen, ze blijven herhalen dat het ongezond is.  Wat is er allemaal van aan en wat is onzin? Aan de hand van zes stellingen wil dit artikel de meest hardnekkige misverstanden over bodybuilding uit de wereld helpen.

1. Met gewichtheffen train je je hart niet.

Fout. Probeer het zelf uit: neem je polsslag, ga tien keer door je knieën, pauzeer een minuut, doe opnieuw een reeks van tien en neem je polsslag opnieuw. Je polsslag zal enorm gestegen zijn.  Bij gewichtheffen is het net zo. Met gewichtheffen train je dus ook je hart, al is het nog beter om gewichtheffen te combineren met een efficiënte cardiovasculaire training zoals fietsen, lopen of een training met een cardiovasculair fitnesstoestel.

2. Als je stopt met krachttraining, worden spieren omgezet in vet.

Fout. Als je stopt met krachttraining, zullen je spieren wel zachter worden en krimpen, maar als je hetzelfde dieet blijft volgen, kom je geen grammetje vet aan. Weet wel dat alle overbodige vetstoffen opgeslagen worden en moeilijk kwijt te geraken zijn. Als je stopt met gewichtheffen, worden de nieuwe vetten die je inneemt dus niet meer zo makkelijk verbrand.

3. Vermageren en bodybuilding kunnen hand in hand gaan.

Fout. Als je pogingen onderneemt om te vermageren terwijl je door middel van bodybuilding aan je lichaam werkt, gaat het verloren gewicht ten koste van je spiervolume.  Als je wil vermageren, zal dus niet alleen de hoeveelheid vet afnemen, maar ook de hoeveelheid spieren. Beter is om te focussen op of vermageren of bodybuilding en één van beide op een laag pitje te zetten.

4. Bodybuilding stopt de groei van kinderen.

Gedeeltelijk fout. Als een twaalfjarig kind regelmatig met te zware gewichten oefent, tast dat inderdaad het groeiproces aan. Als een kind daarentegen met aan leeftijd en lichaamsbouw aangepaste gewichten traint, verhoogt bodybuilding het spiervolume, de spiertonus én het cardiovasculair vermogen van het kind.  Belangrijk is om niet onbezonnen te werk te gaan en een professional in te schakelen die het kind verantwoord kan begeleiden.

5. Gewichtheffen is dé manier om snel een imposant en gespierd lichaam te krijgen.

Fout.  Je spieren nemen niet toe door gewichtheffen alleen. Om je spiervolume te vergroten, moet je ook veel proteïnen en koolhydraten eten.  Zo voorzie je je spieren van de nodige bouwstoffen. Je spieren hebben ook voldoende rust nodig, om te recupereren en spierweefsel op te bouwen.  Daarbij is slaap ook van groot belang.  Aangeraden wordt om acht uur per dag te slapen en een regelmatig levensritme aan te houden.

6. Amfetamines en hormonen zijn goede middeltjes om spiermassa te kweken.

Fout. Amfetamines, hormonen en andere supplementen zijn vaak erg ongezond en hebben bijwerkingen. Neem je ze bovendien zonder te trainen, dan zijn ze nog schadelijker en zullen de bijwerkingen het enige merkbare resultaat zijn.  Een gezonde levensstijl gecombineerd met regelmatige trainingen maken amfetamines, hormonen of synthetische spierversterkers overbodig.

Dit bericht is gepost op 31 juli 2008 om 13:44 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Circuittraining: hoe eraan beginnen?
Blijf vet verbranden in de winter