Circuittraining: hoe eraan beginnen?

Vind je fitness dodelijk saai? Dan is circuittraining misschien wel een oplossing. Door 8 à 15 oefeningen na elkaar te doen, meestal voor enkele minuten,wordt de training veel afwisselender. De oefeningen worden bovendien zo gerangschikt dat je geen twee keer na elkaar dezelfde spiergroep zult gebruiken.

Warm voldoende op voor je circuittraining. Het circuit kan bestaan uit tal van oefeningen: oefeningen met losse halters, hometrainers, fitnessballen, loopbanden, roeimachines en nog veel meer. Als je de ene oefening moe bent, kun je al doorgaan met de volgende. En de keer daarna kun je de oefeningen op een andere manier uitvoeren of andere oefeningen doen. Alles is mogelijk,  van sit-ups tot ter plekke sprinten.

Circuittraining kun je twee tot vier keer per week doen, met telkens een dag rust tussen de sessies om je spieren de kans te geven te herstellen en te groeien.

Hoe beginnen met circuittraining?

Fitnessclub
Stap eens binnen bij een lokale fitnessclub en vraag of ze een circuittrainingsprogramma aanbieden.
Voordelen: de trainer zal de toestellen en andere spullen die je nodig hebt voor je klaarzetten en iedereen vertellen wanneer ze door moeten schuiven naar de volgende oefening. Hij kan er ook voor zorgen dat de training iedere keer anders is zodat je verschillende spiergroepen traint.
Nadeel: de hoge kostprijs

Dvd
Koop een dvd over circuittraining en doe thuis mee met het aangeraden materiaal.
Voordelen: het is goedkoper dan een fitnessclub en je ziet meteen hoe je de oefeningen correct moet uitvoeren.
Nadeel: Niemand kan controleren of je de oefeningen correct uitvoert.

Doe-het-zelf
Zoek informatie op (boeken, internet) en stel je eigen circuit op.
Voordelen: het is goedkoop en flexibel.
Nadeel: Niemand geeft je advies over hoe je het moet doen.

Dit bericht is gepost op 10 juli 2008 om 13:28 uur en is geplaatst in Cardiotraining, Krachttraining, Soorten fitness.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Trainen met gewichten: hoe pak je het aan?
Zin en onzin van bodybuilding