Wat kun je doen tegen spierkrampen?

Dat je je een dagje vermoeid of minder geconcentreerd voelt, is voor jou nog niet meteen een reden om de training over te slaan? Maar hoe zit het dan met spierkrampen? Spierkrampen kunnen ongelooflijk veel pijn doen en beletten je verder te trainen.

Spierkrampen kunnen overal in je lichaam voorkomen, van de dijen tot de armen, van de buik tot in de kuiten.
Iedereen kan spierkrampen krijgen, op welke manier je ook traint of wat voor sport je ook beoefent. Als je het niet leuk vind je training regelmatig te moeten overslaan omwille van spierkrampen, leer je best hoe je ze kunt voorkomen en hoe je ze kunt behandelen.

Waarom kun je last krijgen van spierkrampen?

Spierkramp bestaat uit pijnlijke en onregelmatige samentrekkingen van de spieren. Die samentrekkingen zijn niet altijd te verklaren, maar een aantal oorzaken van spierkrampen zijn wel bekend.

• Bij de ontwikkeling van spierkrampen spelen de hydratatie en de elektrolyse van je lichaam een grote rol. Als je veel zweet, kan het voorkomen dat de balans tussen de elektrolyten verstoord wordt.

Hetzelfde probleem kan optreden wanneer je enorme hoeveelheden water drinkt tijdens de training.  Veel mensen drinken erg veel tussen de sets in. Terwijl ze denken hun lichaam een dienst te bewijzen, terwijl ze eigenlijk veel  natrium verliezen. Drink dus water aan een normaal tempo.

Dit proces kan nog verergeren als je in een erg hete ruimte traint. Je gaat dan niet alleen nog meer zweten, maar de hitte leidt tot vermoeidheid en zwakte van de spieren.

• Een andere oorzaak is te zoeken in het lage calciumgehalte van het lichaam. Als er niet voldoende calcium zit in het vocht dat de spieren en zenuwen omringt, worden de zenuwuiteinden overwerkt en is het risico op spierkrampen groter.

• Een spier begeeft zich, nadat je hem hebt opgespannen, in de ontspanningsfase.  Die duurt meestal langer dan de samentrekking zelf.  Dit proces is afhankelijk van de wisselwerking tussen de spier en het ruggenmerg, het deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in de wervelkolom bevindt.

Als de spier vermoeid geraakt, verstijft hij, wat een nadelige invloed heeft op het proces. De spier zal dan moeite hebben met de spannings- en ontspanningsfase, met spierkrampen als resultaat.

• Tenslotte ontwikkelen spierkrampen zich sneller bij iemand die een dieet volgt met weinig koolhydraten en dan plots veel koolhydraten verbruikt. Houd er rekening mee en vermijd te hevige inspanningen.

Hoe moet je omgaan met spierkrampen?

Spierkrampen op zich kun je maar moeilijk behandelen. Ze verdwijnen na een tijdje (meestal een paar dagen) vanzelf.

• Blijf zoveel mogelijk bewegen wanneer je een spierkramp voelt opkomen. Je zult waarschijnlijk niet alles kunnen bewegen, maar als de spiervezels blijven bewegen, verlicht dat het gevoel van pijn. Doe geen felle bewegingen, maar wandel rond of maak lichte cirkelbewegingen.
• Consumeer een sportdrankje met elektrolyten om spierkrampen te voorkomen. Zo blijf je niet alleen gehydrateerd, maar houd je ook het zoutgehalte van het lichaam op peil.
• Doe meer cardiovasculaire fitness. Zo zullen je spieren beter leren omgaan met vermoeidheid en minder snel verkrampen.
• Controleer of je dieet genoeg calcium bevat. Als da niet zo is, consumeer dan meer zuivelproducten.

Dit bericht is gepost op 25 februari 2008 om 16:12 uur en is geplaatst in fitness en gezondheid.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Hoe bouw je spiermassa op?
Minder gekende oefeningen om de spiermassa te laten toenemen