Verbeter je trainingen met de hartslagmeter

Train je zonder dat je je echt fitter begint te voelen? Misschien train je te hard of net niet hard genoeg. Ons lichaam wint aan uithoudingsverhogen en snelheid op welbepaalde inspanningsniveaus die geregeld worden door ons hartritme.

Een hartritmemonitor houdt je op het juiste inspanningsniveau, zodat je geen energie verliest en je doel blijft voor ogen zien. Als je vet wil verbranden, moet je hartritme onder zeventig procent van je maximale hartfrequentie blijven.

Bereken je maximale hartfrequentie

Trek je leeftijd van 220 af. De uitkomst zegt je hoeveel slagen per minuut je hart kan uitoefenen tijdens een zware oefening. Als je bijvoorbeeld 30 jaar oud bent, is je maximaal hartritme 190 slagen per minuut. Als je zo veel mogelijk vet wil verbranden, moet je hartritme onder de 133 slagen per minuut liggen.

De aërobe zone – 70 tot 80% van je maximale hartfrequentie – is erg geschikt om uithoudingsvermogen op te bouwen. Deze inspanning moet je gedurende lange tijd, zelfs uren, kunnen volhouden . Tijdens de anaërobe zone – 80 tot 89% van je maximale hartfrequentie – bouw je spieren en snelheid op, maar je kan hem wel slechts enkele minuten volhouden. Het merendeel van je training zou in de aërobe zone moeten gebeuren.

De beste hartslagmeters

Binnen de juiste zone blijven, of het nu om vetverbranding, de aërobe of anäerobe zone gaat, is een eitje met een hartslagmeter. Als de monitor je hartslagen per minuut weet, zegt het je wanneer je over je grens gaat. Het is de perfecte trainingspartner, dus is de aanschaf ervan echt wel een aanrader. Hieronder vind je de beste hartslagmeters:

De Polar M52 is een coole grijze hartslagmeter met nog andere cardiovasculaire extra’s. Het toestel test je fitheid, schrijft je trainingszones voor en bepaalt het aantal calorieën dat je verbrandt per trainingssessie. De Polar smeekt je zelfs om te trainen, want het toestelletje begint te piepen als je het gedurende drie dagen niet gebruikt hebt. Het dunne bandje is ideaal voor een dunne pols en de ergonomische sensor is voldoende aangenaam om elke dag te gebruiken.

De Freestyle Circuit Seven is erg robuust en kan dus wel tegen een stootje. Grote drukknoppen maken dat het bepalen van de juiste hartritmezone in geen tijd gebeurt, zelfs met handschoenen aan. Het met nylon geweven polsbandje is echt geweldig, maar past niet goed rond een dunne pols.

De Schwinn HRM-II is ideaal voor op de fiets. Grote nummers, een display en een helder licht verhogen het gebruiksgemak van deze hartslagmeter. Met één druk op de knop verkrijg je je gemiddelde hartritme en het tijdstip van de dag. Het bandje is erg stevig en kan rond je pols of op je fiets bevestigd worden.

Dit bericht is gepost op 17 maart 2008 om 09:54 uur en is geplaatst in Algemeen, Cardiotraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: 8 redenen waarom mensen stoppen met fitness
Vijf fitnessmythes over spieren