Vijf fitnessmythes over spieren

Je hebt ongetwijfeld al eens gehoord dat je spieren in vet veranderen als je stopt met gewichtheffen. Zulke uitspraken zijn één van de vele misvattingen die de ronde doen. Wij helpen hier een aantal misverstanden uit de wereld.

Mythe 1: Eén week in de gym en je bent een tweede Arnold Schwarzenegger

Het vergt enige tijd voor een spier om te groeien qua grootte en kracht. Het vraagt ook de juiste combinatie van spanning, voeding, hormonen en genen. Je zal je spieren niet op een weekje zien groeien, wel neemt de spier wat in kracht toe. Als je drie keer per week aan gewichtheffen doet, mag je na tien weken resultaten verwachten. Als je een dieet volgt of van nature weinig vet aan je lichaam hebt, boek je sneller resultaat.

Mythe 2: Krachttraining is kilo’s aankomen

Dit is eigenlijk waar, maar het kan ook misleidend zijn. Als je spieren kweekt, zal je gewicht toenemen, maar het zal minder plaats innemen dan dezelfde massa vet. Je zult er dus beter uitzien. Je metabolisme wordt ook aangesproken zodat je meer calorieën zal verbranden terwijl je spiermassa dezelfde blijft.

Mythe 3: Lichtere gewichten geven langere, dunnere spieren

Als je een gewicht veertig keer kan optillen zonder je moe te voelen, spreek je je spieren niet voldoende aan om sterker te worden. Kies een gewicht dat je spier vermoeit en hef het vijftien keer omhoog. De beste resultaten boek je als je je gewichten varieert en veel herhaalt. Vaker tillen met minder zware gewichten zal je uithoudingsvermogen ten goede komen. Als je minder vaak tilt met zwaardere gewichten, win je aan kracht. Zwaardere gewichten helpen je ook niet meteen aan een fantastisch uiterlijk. Als je het tempo wat vertraagt, vraag je meer van je spier en verkrijg je na een tijd een strakker lichaam.

Mythe 4: Als ik aan krachttraining doe, ruïneer ik mijn snelheid

Gewichttraining helpt wielrenners, lopers en andere snelle sporters bij de aanmaak van sterke, krachtige spieren die snel kunnen reageren wanneer ze moeten versnellen.

Mythe 5: Als ik stop met krachttraining, veranderen mijn spieren in vet

Spieren en vet zijn totaal andere dingen, dus het één kan gewoon niet in het andere veranderen. De gekweekte spieren zullen niet zo strak meer zijn als voorheen. Je huid gaat wat hangen en voelt slapper aan. Als je je dieet en trainingsprogramma na het stoppen met krachttraining niet aanpast, kan je voedsel wel in vet veranderen.

Dit bericht is gepost op 17 maart 2008 om 10:12 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Verbeter je trainingen met de hartslagmeter
5 mythes over fitnessprogramma’s