8 redenen waarom mensen stoppen met fitness

Hoeveel mensen maken niet ieder jaar goede voornemens en schaffen zich dan een abonnement op de fitnessclub aan, om het dan een paar weken of maanden later alweer op te geven? Maar zelfs de meest gemotiveerde fitnessers bereiken een punt waarop ze de training willen opgeven en het soms ook daadwerkelijk doen.

De sleutel tot de oplossing van dit probleem is de ware reden van je afhaken te achterhalen en manieren zoeken om daar iets aan te doen.

Reden 1: je komt tijd tekort

Dit is de klacht die het meest voorkomt. Een drukke carrière, een vrouw, kinderen of vrienden, kunnen roet in het eten gooien.

Oplossing:
Probeer je training in je agenda op te nemen, net zoals je met een afspraak voor de dokter zou doen. Doe meer combinatieoefeningen die hele spiergroepen trainen, in plaats van een spier te trainen. Kies voor een fitnessclub die dicht bij je huis ligt, of op de weg van je werk naar thuis, zodat je gemakkelijk toegang hebt. De trainingen hoeven ook niet extra lang te duren. Op minder dan een halfuur kun je heel veel bereiken!

Reden 2: je ziet geen resultaten

Je bent al maanden aan het trainen, maar ziet er maar geen resultaten van. Dat is een serieuze domper voor je motivatie. Als dat de reden is, moet je hoogst waarschijnlijk je manier van trainen aanpassen.

Oplossing:
Neem een persoonlijke trainer die je een paar lessen kan geven. Zo’n trainer kan beter inschatten wat je precies moet doen om betere resultaten te behalen. Stel jezelf realistische doelen. Heb je één groot doel voor ogen, splits het dan op in verschillende mini-doelen. Neem ook je dieet eens onder de loep. Misschien verlies je geen vet omdat je verkeerde eetgewoonten hebt?

Reden 3: je hebt een blessure opgelopen

As je net goed aan het trainen bent en veel vooruitgang boekt, is een blessure een zware tegenslag. Voor je het weet voel je je depressief en blijf je gewoon thuis in de zetel liggen.

Oplossing:
Concentreer je op andere trainingsonderdelen, terwijl je het geblesseerde lichaamsdeel laat herstellen. Als je voordien vooral aan krachttraining deed, kun je misschien eens een tijdje cardiotraining proberen. Als je een kleiner lichaamsdeel geblesseerd hebt, zoals je schouder, kun je een tijdje krachtoefeningen doen voor je benen. Neem genoeg tijd om te herstellen en zoek, indien nodig, hulp bij een specialist.

Reden 4: je gaat naar de fitnessclub, maar krijgt niet genoeg gedaan

Breng je ettelijke uren door op de fitnessclub, maar krijg je niet genoeg gedaan? Misschien praat je wel teveel met de anderen. Als je rustpauzes veranderd zijn in ‘rustsessies’, weet je hoe laat het is.

Oplossing:
Stel jezelf een bepaalde tijd waarin je je oefeningen moet afwerken voor ogen. pas als je helemaal klaar bent, mag je je tijd nemen om te ontspannen en bij te praten. Als dit niet lukt, kun je overwegen een persoonlijke trainer te nemen. Die zal je precies zeggen wat je moet doen.

Reden 5: je bent te geïntimideerd

Je bent een beginneling en durft moeilijk naast al die ervaren spierbundels en afgetrainde lichamen te gaan staan. Je voelt je een beetje beschaamd.

Oplossing:
Neem een persoonlijke trainer onder de arm. Hij kan je de basisoefeningen aanleren en je een programma voorschrijven waarbij je je comfortabel voelt.

Als je je niet zelfzeker genoeg voelt omdat je minder afgetraind bent dan de meeste anderen die de club bezoeken, kun je proberen eens binnen te springen tijdens de minder drukke uurtjes. Denk eraan, het is maar een kwestie van tijd voordat je de resultaten ziet. Misschien kun je wel samen trainen met een vriend die ook pas begint?

Reden 6: je vindt de fitnessclub maar niets

Misschien is de fitnessclub waar je al jaren lid van bent wel zoveel veranderd dat je je er niet meer thuisvoelt?

Oplossing:
Voor dit probleem bestaat maar één oplossing, namelijk een andere club zoeken. Bezoek eens een paar clubs voor een proeftraining. Je kunt ook altijd kiezen voor een abonnement bij een grote fitnessketen, zodat je altijd op verschillende plaatsen kunt trainen.

Reden 7: niemand steunt je

Is je partner kwaad omdat je minder tijd met haar doorbrengt dan in de fitnessclub? Zijn je vrienden of vriendinnen jaloers op je steeds beter uitziende lichaam?
Oplossing: neem je partner eens mee naar de fitnessclub. Misschien vindt hij of zijhet wel leuk! Als je parntergeen fitnesstype is, maak haar dan duidelijk dat je aan fitness doet om je beter over jezelf te voelen. Ook je vrienden en vriendinnen kun je altijd eens uitnodigen.

Reden 8: je gaat gewoon niet meer graag

Als je helemaal geen zin meer hebt om naar de fitnessclub te gaan, heb je waarschijnlijk behoefte aan een pauze. Iedereen heeft wel eens last van een ‘burnout’ of een dipje.
Oplossing: Visualiseer de resultaten. als je de resultaten ziet die je al geboekt hebt, word je extra gemotiveerd om terug te gaan. Verander je trainingsroutine, zodat je geen weken aan een stuk dezelfde oefeningen doet. Beloon jezelf voor de zware inspanningen.

Dit bericht is gepost op 17 maart 2008 om 09:29 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Vergeet niet te stretchen
Verbeter je trainingen met de hartslagmeter