Krachtoefeningen combineren met aerobics

Bij fitness denk je meteen aan aerobics en krachtoefeningen. Dit zijn dan ook de twee steunpilaren van de gymwereld. Toch mag je beide disciplines niet te fel door elkaar halen. Het zijn twee concepten die elkaar ontmoeten in de gymzaal maar die toch heel verschillend zijn.

Het verschil zit in de intensiteit van de oefening. Aerobics – zoals steps of streetdance – zijn diverse ritmische sporten die erop gericht zijn calorieën en vet te verbranden en de conditie te verbeteren. Belangrijk hierbij is niet zozeer de zwaarte van de oefeningen, maar wel de duur. Bij krachtoefeningen - zoals gewichtheffen – is dit heel anders. Hier ligt de nadruk niet zozeer op de duur maar wel op de intensiteit van de oefeningen. Een goede combinatie tussen beide vormt de ideale training.

Voldoende recuperatie

De meest gemaakte fout bij mensen die krachtoefeningen combineren met aerobics is dat ze bij dat laatste, net als bij de krachtoefeningen, keer op keer harder gaan trainen. Zij wandelen in het begin enkele dagen per week, schakelen de week nadien over op joggen, gaan in een volgende fase lopen en gaan nog wat later lopen op heuvels. De bedoeling hierachter is ongetwijfeld goed, maar trainen op deze wijze kent een averechts effect.

Het lichaam heeft op bepaalde momenten, wanneer de intensiteit van de inspanning toeneemt, meer recuperatie nodig tussen twee trainingen. Houd je hier geen rekening mee, dan ga je minder calorieën en vet verbranden, terwijl dit uiteindelijk toch de bedoeling is van je inspanningen.

Wist je trouwens dat je op één kilometer altijd evenveel calorieën verbrandt, ongeacht het feit of je nu wandelt, jogt of loopt? Sterker nog, wanneer je zeven dagen per week wandelt zul je zelfs meer calorieën verbranden dan wanneer je even vaak loopt.

24/7 vet verbranden en spieren trainen

Spieren zijn actieve weefsels. Om zichzelf te onderhouden hebben ze heel wat energie nodig. Voor elke kilo spieren die je bijkrijgt zal je lichaam min of meer 120 calorieën verbranden per dag. Je lichaam zal die extra calorieën jaar na jaar blijven verbranden. Dit betekent dat je vet verliest en meer kunt eten, zonder ook maar iets bij te komen.

Je lichaam ziet er met minder vet en meer spieren heel wat strakker, fitter en gespierder uit. Geef toe, is dat niet wat iedereen wilt? Het enige wat je ervoor moet doen is fitness en krachtoefeningen op een goede manier combineren. Een gezonde manier dus om je stukken beter te voelen, er stukken beter uit te zien en dat allemaal zonder dat je jezelf ervoor moet uithongeren met een of ander caloriearm dieet.

Niet vergeten dus:

Voor aerobics:
lage intensiteit
niet elke keer harder en harder gaan trainen
vaste frequentie

Voor krachtoefeningen:
hoge intensiteit
wel keer op keer een hardere inspanning leveren
variabele frequentie (zodat je spieren kunnen recupereren)

Dit bericht is gepost op 29 april 2008 om 13:36 uur en is geplaatst in Algemeen, Cardiotraining, Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Fitness voor 40-plussers
‘Zware’ versus ‘lichte’ training