Fitness op het werk

Het is een klacht die je van veel mensen hoort, ze willen graag wat aan hun conditie doen maar ze vinden er geen tijd voor en dus laten ze het maar wat z’n gangetje gaan. Wees gerust, je hoeft echt niet perse naar de gymzaal te gaan om je lichaam gezond en fit te houden. Een paar tips voor mensen die over weinig tijd beschikken maar die toch aan hun conditie willen werken.

Neem de trap, ga te voet, …

Het is een cliché maar het helpt erg goed: laat de auto eens wat vaker staan.Zou je eigenlijk niet met de fiets naar het werk kunnen? Als je wat vaker te voet gaat, of met de fiets, zal je al snel resultaten merken. Het zal je lichaam veel deugd doen, eindelijk eens wat anders dan dat eindeloze zitten op een dag.

Stap bijvoorbeeld eens een halte vroeger af als je met de bus of de tram reist. Beslis om eens een paar keer in de week niet met de metro te gaan. Als je afspreekt met een collega kan het nog erg gezellig worden ook. Als je met de kinderen vaak te voet ergens heen gaat, leren ook zij deze goede gewoonte aan.

Let op je voeding

Ook door op je voeding te letten kan je al veel bereiken. Lunch niet iedere dag in een fastfoodrestaurant of ga niet iedere keer een (vet) broodje kopen. Neem eens een slaatje (let er dan wel op dat er niet te veel saus bij zit) of kijk eens of er een gezond fastfoodrestaurant in de buurt is? Deze kan je vinden in de meeste grote steden. Zorg er ook voor dat je altijd iets gezonds in huis hebt om te eten, zo voorkom je dat je weer naar ongezonde voeding grijpt.

Trainen op de werkplek

Er bestaan ook oefeningen die je gewoon tijdens je werk kan uitvoeren. Vooral bij mensen met een zittend beroep kan het een hele uitkomst zijn (zo beperk je ook kansen op trombose). Een paar voorbeelden: span en ontspan je bilspieren tijdens je werkdag, loop regelmatig eens een trap op en af, hef je benen op onder je bureau. Je kan het zo gek nog niet bedenken of je kan het wel doen op je werk.

Zo zie je maar dat je eigenlijk niet over veel tijd moet beschikken om je lichaam in vorm te houden.

Dit bericht is gepost op 22 mei 2008 om 16:10 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Hoe begin je met lopen?
Zo moet je veilig fitnessen