Krachttraining, de eerste 6 weken

Veel mensendie beginnen met sporten, maken dezelfde klassieke fout. Ze beginnen te heftig en willen te veel. Hoewel jij misschien klaar bent om volledig op te gaan in sport- en trainingsprogramma’s, is je lichaam dat nog niet. Het heeft natuurlijk geen zin om één dag te sporten en daarna een week met spierpijn thuis te blijven. Om overbelasting te vermijden, kan je best je lichaam rustig aan laten wennen aan sport.

Goed begonnen…

De eerste zes weken van je training kan je best bekijken als een soort gewenning. In deze periode leer je welke oefeningen het beste bij je passen, hoeveel gewicht je aankan en de juiste techniek bij het trainen. In deze eerste weken zal je misschien minder spieren bij krijgen maar je hebt dan een basis zodat je je spieren of conditie kan versterken.

De eerste week

Begin allereerst met een volledige workout, train heel je lichaam. Je kan het best lichtere gewichten gebruiken om overbelasting van je spieren te vermijden. Hoewel je het rustig aan hebt gedaan, kan de volgende dag alsnog spierpijn krijgen. Om dit te vermijden, neem je best een massage of bubbelbad na je training. Neem ook één of twee dagen rust.

De tweede week

Waarschijnlijk heb je na al verschillende oefeningen geprobeerd. Misschien heb je zelfs al enkele favorieten. Kies voor iedere spiergroep één oefening die je wil blijven doen. Wanneer je deze oefening gewoon bent, kan je hier meer of zwaardere gewichten gebruiken. Het blijft belangrijk om na iedere trainingsbeurt één dag rust te nemen.

Week 3 - 6

Vanaf nu kan je wekelijks de intensiteit van je training opdrijven. Je kan ofwel meer gewichten aanbrengen ofwel het aantal keer dat je de oefening uitvoert verhogen. Blijf ook nu één dag rust behouden tussen de workoutsessies. Vanaf de zesde week is je lichaam bijna volledig klaar om een zelfgekozen workout te doen. Dit komt doordat je al een basis aangelegd hebt waardoor de kans op spierpijn of blessures verminderd is.

Nu je deze basis hebt opgebouwd, kan je allerlei soorten workouts proberen. Zo kan je naast het kweken van spieren ook cardio of andere sporten gaan proberen. Dit gaat natuurlijk zonder teveel spierpijn of pijnlijke blessures.

Dit bericht is gepost op 26 juni 2008 om 13:14 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zo moet je veilig fitnessen
Kan één set meerdere sets vervangen?