10 manieren om je workout te verbeteren

Ben je bang dat je niet genoeg vooruitgang boekt met je fitnessworkouts? Velen vinden wel een workout die bij hen past, maar zijn teleurgesteld als ze na verloop van tijd geen vooruitgang meer boeken.

1. Verander de intensiteitsgraad van je training

Zijn al je workouts op dezelfde manier opgebouwd en lijkt het alsof je geen vooruitgang meer boekt? Als je lichte wijzigingen aanbrengt in je oefeningen of de intensiteit verandert, vermijd je dat je op één en hetzelfde niveau blijft steken. Je lichaam zal zich dan moeten aanpassen aan nieuwe bewegingen en een nieuwe intensiteit. Wees creatief!

2. Neem een persoonlijke trainer

Op je fitnessclub zal je er ongetwijfeld voor kunnen kiezen een persoonlijke trainer/begeleider te nemen. Een professionele trainer zal beter kunnen inschatten hoe je precies vooruitgang kan boeken.  Hij kan je nieuwe oefeningen aanraden om je spieren te trainen.

3. Eet goed en zorg voor voldoende hydratatie

Om zoveel mogelijk uit je workout te halen, moet je je inwendige motor goed voeden. Je lichaam zal immers brandstof verbruiken en heeft voedingsstoffen nodig om spieren op te bouwen en beschadigde spieren te herstellen.

4. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Zou je vaker moeten trainen om meer resultaat te krijgen? In de meeste gevallen niet. Eigenlijk is het zelfs zo dat je lichaam rust nodig heeft om het beschadigde spierweefsel te herstellen.

5. Doe ook aan mind-bodytraining

Mind-body-activiteiten als yoga of tai chi worden verbonden met voordelen zoals een verbeterde spierkracht, flexibiliteit, evenwicht en coördinatie. Je zult je ook op mentaal vlak scherpzinniger en doeltreffender voelen.

6. Train op het juiste moment voor je lichaam

Iedereen heeft wel een favoriet moment om te trainen. Op dat moment lijkt het alsof je met de natuurlijke energie van je lichaam werkt in plaats van ertegen. Ga op zoek naar het tijdstip waarop jij het beste in je vel zit.

7. Zoek een partner

Een trainingspartner kan een geweldige motivatie zijn. Je zal je in de eerste plaats al sneller verplicht voelen om toch te gaan trainen. De competitiviteit tussen jullie beiden zal ertoe leiden dat je je beste prestaties neerzet.

8. Oefen op je ademhaling

Wanneer je aan krachttraining doet, kan je uit iedere ‘rep’ of herhaling het beste halen door op de juiste manier te ademen. Adem uit wanneer je je spieren spant, adem in wanneer je ze ontspant. Leer ook goed te ademen als je aan cardiotraining doet.

9. Gebruik een hartslagmonitor

Leer je hartslag te gebruiken om op de voor jou beste manier te trainen.

10. Luister naar muziek

Iets nodig om de verveling te verdrijven? Een vleugje muziek kan al een wereld van verschil maken. Kies voor energieke liedjes, die zullen zeker een goede invloed hebben op je trainingstempo.

Dit bericht is gepost op 9 februari 2009 om 11:22 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Leer de mogelijkheden van je loopband kennen
Waarom sporten goed is