Touwtjespringen, de ideale fitnesstraining

Touwtjespringen is een ideale manier om calorieën te verbranden en je conditie op peil te houden. Het kan een goede aanvulling zijn op je fitnessschema. Maar hoe begin je er precies aan?

Wat heb je  nodig?

Eigenlijk heb je alleen een springtouw nodig. Koop een springtouw dat gemakkelijk zijn vorm behoudt en niet te licht is. Pas het springtouw van lengte aan door de handvaten vast te nemen en op het touw te stappen. Verkort het touw totdat de handvatten tot aan je oksels reiken.

Draag een degelijk paar sportschoenen.

Zorg voor voldoende ruimte en, als je binnen springt, voldoende plaats boven je hoofd.

Spring niet op gras, tapijt, beton of asfalt. Best kies je voor een houten vloer, multiplex vloer of een turnmat.

Hoe springen?

Als je geen touwtje meer gesprongen hebt sinds je kindertijd, kan het in het begin een beetje moeilijk zijn. Het vraagt immers heel wat coördinatie. Probeer je been- en armbewegingen eerst afzonderlijk te oefenen

- Houd beide handvatten vast en draai met het springtouw om een gevoel voor ritme te ontwikkelen.
- Oefen daarna  het springen, zonder het springtouw te gebruiken.
- Probeer daarna beide tegelijk uit te voeren.

Wissel touwtjespringen aan hoge intensiteit af met touwtjespringen aan lage intensiteit. Op die manier zal je langere tijd kunnen springen.

Blessures voorkomen

Zoals al eerder vermeld, zijn de schoenen en het oppervlak erg belangrijk. Opwarmen, stretchen en afkoelen kunnen de kans op blessures ook verkleinen. Hoe je precies springt, zal ook van belang zijn voor de impact die het heeft op het lichaam. Blijf op je tenen springen en gebruik de natuurlijke ‘schokdempers’ van je lichaam. Beginners springen vaak hoger dan nodig is. Na wat oefening, zou je niet hoger dan een paar centimeter van de grond moeten komen.

Dit bericht is gepost op 18 februari 2010 om 09:00 uur en is geplaatst in Cardiotraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zwemtraining voor beginners
Fitness op vakantie