Waarom is een goede verzorgingsroutine na het sporten zo belangrijk?

Sporten is van essentieel belang om de gezondheid te verbeteren. Onze lichamen hebben het nodig om in beweging te blijven. Niet alleen om overgewicht te voorkomen, maar ook om het lichaam te activeren en gezond te houden. Door meer te bewegen, geniet je van een betere mentale- en fysieke gezondheid. Dat betekent echter niet dat alleen sporten heel belangrijk is om te doen. Het is ook belangrijk wat je ná het sporten doet. Denk hierbij aan een gezond voedingspatroon, maar óók aan een goede verzorgingsroutine na het sporten. Maar waarom is vooral dat laatste zo belangrijk?

Je zal niet de eerste zijn die na het sporten even snel wat deodorant opspuit, schone kleren aantrekt en weer verder gaat met de dag. Je beschikt niet altijd over alle tijd om een enorme verzorgingsroutine te volgen na het sporten. Maar het is wel heel belangrijk om in elk geval iets te doen. Dit heeft verschillende redenen.

Transpireren

Tijdens het sporten ga je vanzelfsprekend ook transpireren. Dit is niet erg. Dat is alleen maar goed. Maar het zorgt ook voor nare luchtjes. Bedenk goed dat je niet alleen op je lichaam transpireert, maar ook op de hoofdhuid. Daarom is het vaak niet voldoende om enkel je lichaam even op te frissen of deodorant op te spuiten. Je zal echt even een (snelle) douche moeten nemen en ook de hoofdhuid moeten schoonmaken om nare luchtjes te voorkomen.
Houd er rekening mee dat douchen na het sporten ook betekent dat je meerdere keren per week je haren moet wassen. Dit kan het haar doen uitdrogen. Zeker wanneer het al beschadigd is. Bijvoorbeeld door eerdere chemische behandelingen. Daarom is het goed om te investeren in een kwalitatief shampoomerk en op die manier het haar extra te beschermen. Maak bijvoorbeeld gebruik van Olaplex om het beschadigde haar weer te herstellen.

Droge huid

Vanzelfsprekend zouche je niet alleen na het sporten, maar doe je dit bijna dagelijks. Wanneer je iedere week twee á drie keer in de sportschool te vinden bent, betekent dit dus ook dat je soms meerdere keren per dag doucht. Dit is niet erg, maar kan de huid wel enorm doen uitdrogen. Daarom is het goed om ook ná het douchen het lichaam nog wat extra in de watten te leggen. Bijvoorbeeld door een hydraterende crème op te smeren. Op die manier voorkom je dat de huid verder uitdroogt en je wellicht zelfs met huidirritaties te maken krijgt.

Uitdroging voorkomen

Besef goed dat een mens dagelijks al meer dan 180 ml vocht verliest. En dan zijn work-outs nog helemaal niet meegerekend. Daarom wordt altijd al aanbevolen om veel te drinken op een dag. Maar dat geldt zeker na het sporten. Je lichaam verliest namelijk veel vocht én mineralen. Die balans moet wel weer worden hersteld. Dit doe je niet alleen door meer water te drinken, maar ook door bijvoorbeeld verzorgende crèmes te gebruiken of speciale voedingsmiddelen tot je te nemen. Dit past allemaal bij een goede verzorgingsroutine na het sporten.

Tags

Dit bericht is gepost op 2 december 2021 om 15:27 uur en is geplaatst in Zonder rubriek.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Wat kun je naast sporten nog meer doen om aan je gezondheid te werken?