Waarom rustpauzes bij krachttraining belangrijk zijn

Als je aan krachttraining wil doen, kan je best trainen volgens een wetenschappelijk onderbouwd en systematisch plan. Dit geeft je immers de meest optimale resultaten. Veel beginners starten met een zwaar fitnessprogramma waarbij ze geen rustpauzes in hun fitnessschema inpassen. Dit is echter een grote fout. Rustpauzes zijn immers noodzakelijk om de spieren te laten herstellen en groeien.

Tijdens de training en vlak erna worden de spierproteïnen in de spieren afgebroken en stijgt het niveau van de stresshormonen. Je spieren bevinden zich dan met andere woorden in een catabolische toestand.

Als je je spieren een rustpauze gunt, stijgen de spiervormende hormonen zoals testosteron en worden de beschadigde spierproteïnen vervangen. Hierdoor groeien de spieren en worden ze steviger. Dit proces vraagt echter tijd. Als je gaat trainen voordat je lichaam volledig hersteld is, zullen je spieren weinig of niet groeien en heeft de training geen effect.

Hoe lang je moet rusten tussen twee trainingssessies, hangt af van de zwaarte en duur van je training. Ook je voeding speelt hier een rol. Het is immers belangrijk dat je voldoende eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt als je aan krachttraining doet.

Er is geen manier om te berekenen hoe lang je nu precies moet rusten. Als je spieren pijn doen, ze hard of net verslapt aanvoelen, kan je hieruit afleiden dat je spieren nog niet voldoende hersteld zijn. Je kan dan nog niet aan een nieuwe trainingssessie beginnen.

Er wordt aangeraden aan starters om 2 à 3 keer per week te trainen. Hierbij moet er minstens 1 en maximum 3 dagen rust tussen twee sessies gelaten worden. Je kan 4 keer per week trainen als je telkens een verschillende spiergroep traint. Zo krijgen je spieren ook genoeg rust.

Dit bericht is gepost op 17 januari 2008 om 10:11 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Mijn spiermassa neemt niet toe, wat nu?
Ideale combinatie van dieet en fitness