Bodybuilding mythes: waarheid of niet?

Bodybuilders en krachttrainers zullen de onderstaande beweringen zeker als eens gehoord hebben. Veel verhalen die over de juiste aanpak van bodybuilding de ronde doen kloppen, maar vele zijn ook fout. Hier lees je of de bodybuildingverhalen die vaak de ronde doen waar zijn of niet.

Train je spier altijd tot muscle failure

Deze stelling klopt niet. Trainen tot muscle failure betekent dat je je zoveel herhalingen doet van een oefening dat je hem niet meer op de juiste manier kunt uitvoeren. Om dat te laten gebeuren, heb je een te zwaar beladen gewicht nodig.

Voor bodybuilders is het nodig regelmatig tot muscle failure te trainen, omdat ze zo kunnen zien hoeveel vooruitgang ze gemaakt hebben. Maar het is volstrekt niet nodig dit elke trainingssessie te doen. Als je iedere keer tot muscle failure traint, zul je je al snel overtrainen.

Het beste wat je kunt doen, is een programma samenstellen waarbij je een paar sessies per week tot muscle failure werkt en der andere dagen niet. Vergeet niet een paar rustdagen in te lassen.

Meer gewicht betekent grotere spieren

Deze stelling klopt niet. Sommige bodybuilders besteden tijdens hun trainingssessies vooral aandacht aan het gewichtheffen. Ze denken dat er een strikt verband bestaat tussen de zwaarte van het gewicht dat je heft en het toenemen van de spiermassa.

Dat is niet altijd het geval. Wat je ook doet in de fitnessclub, je kunt geen spiermassa opbouwen uit niets. Je lichaam heeft namelijk nood aan extra voedingsstoffen om spierweefsel op te bouwen. Maar het is wel mogelijk meer gewicht aan de halters te hangen zonder je eetpatroon aan te passen. Je zult dan meer gewicht heffen, zonder dat je spiermassa toeneemt. Je wordt dus sterker, zonder dat je breder wordt. Sommige atleten trainen op die manier. Als kracht je voornaamste doel is, is dit het ideale plan.

Je moet meer eten om breder te worden

Deze stelling klopt niet. Veel mannen denken dat ze om hun spiermassa te laten toenemen de hele dag lang moeten eten. Het klopt inderdaad dat het lichaam meer calorieën nodig heeft om spiermassa op te bouwen, maar het lichaam kan niet alle extra calorieën omzetten in spieren. Als het lichaam alle calorieën heeft gebruikt die het nodig heeft, worden de extra calorieën omgezet in vet. Als je je spiermassa wilt doen toenemen, eet dan voldoende, maar niet zoveel dat ook je vetmassa toeneemt.

Als je even niet traint, neemt je lichaamsvet toe

Deze stelling klopt niet. Veel hardcore bodybuilders hebben schrik dat als ze een tijd de trainingen overslaan, ze meer lichaamsvet krijgen en hun kracht zakt.

Maar het lichaam heeft iets dat bekend staat als het ‘spiergeheugen’. Als je twee maanden of meer niet traint, is het dus gemakkelijker je kracht terug op hetzelfde niveau te krijgen als daarvoor.

Bij kortere pauzes verlies je geen kracht, maar win je het juist bij. Teveel bodybuilders balanceren al op het randje van overtraining. Ze laten hun lichaam niet genoeg herstellen tussen twee trainingssessies en missen op die manier dus een toename in kracht. Als ze een week vrij nemen, kunnen hun lichamen volledig herstellen en winnen ze bij aan kracht.

Trainingen mogen niet langer dan een uur duren

Deze stelling klopt. Less is more als het op bodybuilding aankomt. Als je trainingssessies meer dan een uur duren, doe ofwel veel te veel oefeningen of neem je te lange rustpauzes.

Als je langer dan een uur traint, zullen je bloedsuikerspiegels enorm snel dalen en zal de productie van testosteron afnemen. Je lichaam zal ook meer cortisol aanmaken. Cortisol is een hormoon dat spierafbraak en de opslag van vetten in de hand werkt.

Als je pijn hebt, moet je gewoon verder trainen

Of deze stelling klopt of niet, hangt af van de situatie. Voel je een lichte spierpijn van een vorige trainingssessie, dan is het geen probleem gewoon verder te trainen.

Als je een diepere pijn voelt, zou je last kunnen hebben van een geknelde spier of ligament. Wacht een paar dagen met trainen. Gaat de pijn niet weg, breng dan eens een bezoek aan de dokter.

Het is belangrijk dat je je eigen lichaam leert inschatten. Wees niet te koppig om eens een paar dagen de training over te slaan.

Dit bericht is gepost op 3 maart 2008 om 14:22 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Minder gekende oefeningen om de spiermassa te laten toenemen
De eenvoudigste en snelste buikspieroefeningen