Gecombineerde spieroefeningen: meer spieren in minder tijd

Een mooi gespierd lichaam. Wie droomt er niet van. Helaas hebben we vaak niet de tijd om elke dag naar de fitnessclub te hollen. De beperkte momenten dat je er wel tijd voor hebt, kan je dus maar beter efficiënt benutten. Dit kan je doen door je gebruikelijke spieroefeningen (één spier per oefening) te vervangen door gecombineerde spieroefeningen.

Het grote voordeel ervan is dat je meer en sterkere spieren zult verkrijgen in minder tijd. De combinatie van spieren in de oefeningen zorgt namelijk voor de aanmaak van constructief metabolisch testosteron en groeihormoon dat de kracht en grootte van je spieren zal doen toenemen.

Bovendien is het combineren van spieren ook het natuurlijkste. Er bestaat in realiteit namelijk geen enkele beweging die slechts één spier gebruikt. Helemaal overtuigd van het nut van gecombineerde spieroefeningen? Lees dan onderstaand overzicht van de meest effectieve fitnessoefeningen. En laat die krachtige spieren maar komen…

Squats

Oefeningen in de hurkzit zijn ideale gecombineerde spieroefeningen. Ze combineren een hele resem aan spieren: van dijen en heupen tot het hele bovenlichaam (rug, schouder, borst en armen).

Deadlifts

Ook deadlifts zijn ideale gecombineerde spieroefeningen omdat ze zowel het onder- als het bovenlichaam trainen. Om blessures te voorkomen zorg je best voor een goede techniek.

Leg presses

Bij leg presses duw je een gewicht weg van je benen. Een ideale oefening om je quadriceps, hamstrings en gluteus onder handen te nemen.

Optrekoefeningen

Optrekoefeningen zoals pushups of bankdrukken maken ook gebruik van een combinatie aan spieren. Naast een sterkere borst, rug en schouders zullen ze je ook een stevigere triceps bezorgen.

Overhead presses

Een basisoefening die je zeker niet mag overslaan zijn de overhead presses. Ze zullen vooral je schouders en triceps versterken en dit op een zeer efficiënte manier. Resultaat gegarandeerd.

Pulldowns, Pullups, Barbell Rows en Dumbbell Rows

Dit zijn ideale bicepsoefeningen. Maar zoals het goede gecombineerde spieroefeningen betaamd, zorgen ze tevens voor sterkere rugspieren.

Upright rows

Ook upright rows, met de hulp van een stang met gewichten, mogen voortaan niet in je fitnessprogramma ontbreken. Ze nemen niet enkel je biceps en voorarmspieren onder handen, ze versterken eveneens je schouder- en rugspieren.

Dit bericht is gepost op 21 maart 2008 om 16:45 uur en is geplaatst in Fitnessoefeningen, Krachttraining.

Eén reactie op “Gecombineerde spieroefeningen: meer spieren in minder tijd”
Krachttraining: je limiet bereikt? - Fitness informatie, verstandig trainen en gezond sporten zegt:
21 maart 2008 om 17:03

[…] andere zeer efficiënte methode is die van de gecombineerde oefeningen. Hiervoor combineer je 2, 3 of zelfs 4 oefeningen die inspelen op hetzelfde lichaamsdeel, zonder […]

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Het belang van de training van je bovenbenen
Krachttraining: je limiet bereikt?