Oefeningen om rugpijn te voorkomen

Heb je vaak last van rugpijn? Dan ben je niet de enige. Vier op de vijf volwassenen ondervinden op een bepaald moment in hun leven rugpijn. Maar wist je dat je oefeningen kunt doen om de spieren in je rug te versterken en zo rugpijn te voorkomen?

Voor beginners

Leg je op je buik, plaats je hoofd op een lijn met je rug. Probeer om de beurt je armen op te heffen, en daarna je benen. Houd beide drie tot vijf seconden vast. Laat ze daarna langzaam zakken en begin opnieuw. Wanneer je drie sets van 20 reps kunt volhouden, kun je een moeilijkere oefening aan.

Voor gevorderden

Neem dezelfde positie aan als in de beginnersoefening.. Hef je rechterarm en je linkerbeen tegelijkertijd op. Houd dit drie tot vijf tellen vast en doe dan de linkerarm en het rechterbeen. Als je drie sets van 20 reps aankunt, ben je klaar voor de supermanoefening

Superman

Nu ben je klaar voor de Superman. Leg je weer in dezelfde positie. Hef tegelijkertijd beide benen en armen op en houd dit drie tot vijf seconden vol. Doe deze oefening alleen als je de twee andere goed onder de knie hebt.

In de fitnessclub

Back extensions zijn populaire fitnessoefeningen, maar helaas voeren veel mensen ze verkeerd uit, wat onvermijdelijk tot rugblessures leidt. Zet je zo dat de kussens zich aan je dijen bevinden en buig je langzaam voorover. Blijf je rug voortdurend rechthouden. Richt jezelf terug op zodat je hoofd zich op een lijn bevindt met je achterste.

Begin met drie sets van drie reps en werk je geleidelijk aan op tot drie sets van tien reps. Als de oefening je te gemakkelijk wordt, kun je een gewicht tegen je borst drukken.

Dit bericht is gepost op 25 april 2008 om 12:43 uur en is geplaatst in Fitnessoefeningen, fitness en gezondheid.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Drie gemakkelijke oefeningen voor grotere biceps
Een optimaal fitnessprogramma