Een optimaal fitnessprogramma

Je bent gedurende enkele maanden minstens driemaal per week in de fitnesszaal te vinden, maar toch ben je niet helemaal tevreden met het resultaat. Een mogelijke oorzaak hiervan kan zijn dat je bepaalde spieren niet op de juiste manier traint. Elke spier reageert immers anders op een bepaalde manier van trainen en bij de één zie je nu eenmaal eerder resultaat dan bij de ander. Belangrijk is overigens dat je weet wat je wilt bereiken. Leg je de nadruk op het verkrijgen van een betere conditie of wil je eerder wat kilootjes verliezen? Bepaal dus op voorhand je streefdoel. Vervolgens maak je best gebruik van professionele hulp om je te begeleiden bij het verwezenlijken van je opzet.

Moeilijk te trainen

Buik- en onderrugspieren hebben het dag in, dag uit zwaar te verduren. Ze werken namelijk bij bijna alles wat je doet: wandelen, recht staan, bukken, … Hierdoor behoren deze spieren bij degene die zeer moeilijk zijn om vorm te geven. Omdat ze veel aankunnen, ontwikkelen ze zich moeizaam, waardoor je de eerste maanden weinig verschil zult zien. Toch is het van belang er aandacht aan te schenken. Maar waarschijnlijk boek je pas na enkele maanden vooruitgang.

Piece of cake

Het bovenste gedeelte van je rug en schouders reageren in tegenstelling tot de buik- en onderrugspieren geheel anders op een kort fitnessprogramma. Deze spieren zijn namelijk makkelijker om te trainen omdat je ze sneller kunt overbelasten. Hierdoor ontwikkelen ze zich sneller en zie je dus resultaat op korte termijn. Dit is overigens ook het geval bij arm- en beenspieren.

Toch moeten we bij het trainen van deze spieren ook enkele kanttekeningen maken. Het resultaat is er misschien wel sneller maar dit kan ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Sommigen trainen deze spieren immers zodanig dat ze uiteindelijk niet meer in verhouding zijn met de rest van het lichaam. Houd dus voortdurend rekening met de rest van je lichaam en laat je niet al te snel verleiden door snelle resultaten.

Fitness is dus niet zomaar lukraak oefeningen doen om vervolgens te bereiken wat je in gedachten hebt. Je moet de werking van het lichaam onder de knie hebben. Weten welke spier zich waar situeert en welke oefeningen je moet doen is van belang. Een beetje professionele hulp is daarom zeker niet overbodig. Een fitnesscoach kan je bovendien uitstekend helpen bij het opstellen van een programma op jouw maat gemaakt.

Dit bericht is gepost op 28 april 2008 om 15:25 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Oefeningen om rugpijn te voorkomen
De zomer fit tegemoet gaan