5 sleutelfactoren tot bodybuildingsucces

Iedereen die zichzelf een efficiënt bodybuildingprogramma wilt aanmeten, weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Een goede training zal zowel bestaan uit cardio- als uit krachttraining. Hieronder staan vijf factoren die erg belangrijk zijn bij de training.

Intensiteit

Intensiteit is een percentage dat gebruikt wordt om aan te geven hoeveel je aan kan. Voor cardiovasculaire training kan je ideale intensiteit berekenen aan de hand van je hartslag. Om dit getal te bekomen trek je van het getal 220 je leeftijd af. Zo bekom je je maximale hartslag. Beginners moeten dat getal vermenigvuldigen met 65%, gevorderden met 85%. Dat getal geeft weer hoe hoog je hartslag zou moeten liggen bij elke cardiovasculaire sessie. Een hartslagmeter is daarbij een handig hulpmiddel. Voor krachttraining zou de intensiteit 60% moeten bedragen, oftewel een minimum van drie keer per week.

Frequentie

Frequentie is het getal dat weergeeft hoeveel keer per week je traint. Cardiotraining zou je minstens drie keer en maximum zes keer per week moeten doen. Krachttraining kan voor beginners twee keer per week, en tot zes keer per week voor de gevorderden.

Duur

Duur staat voor de tijd die je besteedt aan cardiotraining en aan hoeveel sets en reps je van iedere krachtoefening kan doen. Cardiotraining zou voor de beginners met een slechte conditie slechts 20 minuten moeten duren en 45 minuten tot een uur voor  anderen. Krachttraining zou moeten beginnen met drie sets van 12 tot 15 reps per oefening. Variaties zijn eindeloos, wees zelf dus een beetje creatief met de sets en reps.

Progressie

Progressie is de vooruitgang die je boekt wat de fasen van je training betreft. Qua afstand en tijd zou je wekelijks ongeveer 10% vooruitgang moeten boeken. Loop je normaal 5 kilometer, probeer dan de week erna 5,5 te lopen. Meer is te veel. de laatste rep zou het moeilijkst te voltooien zijn.

Manier

De vijfde factor is de manier waarop je de trainingen aanpak. Dat bepaalt voor een deel hoe je je doel moet bereiken. Een goede conditie kan je bijvoorbeeld kweken door te wandelen, te joggen, te fietsen, te zwemmen, enz. De sleutel tot succes is iets te kiezen dat je graag doet. Probeer jezelf niet te dwingen iets te doen dat je niet wilt doen. Ook wat krachttraining betreft heb je meer dan genoeg keus. Zo kan je thuis trainen of in de fitnessclub, met losse halters of op speciale machines.

Dit bericht is gepost op 5 november 2008 om 11:45 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Eiwitten als supplement bij krachttraining
Hoe je een hometrainer of spinningfiets moet gebruiken