Krachttraining met kettlebells

Misschien heb je wel nog nooit gehoord van kettlebells. Maar geen nood, je bent niet alleen. Toch kunnen deze gewichten een extra dimensie toevoegen aan je krachttraining. Kettlebells zijn al eeuwenoud, maar waren een beetje in onbruik geraakt.  De laatste jaren zijn de ze echter aan een opmars bezig.

Een kettlebell ziet eruit als een kanonskogel met een handvat eraan. Ze zijn gemaakt uit gietijzer verkrijgbaar in vele gewichten, van drie kilo tot meer dan 30 kilo.

Voordelen van kettlebells

Kettlebells zijn erg eenvoudig in gebruik. Een training met kettlebells richt zich bovendien op het hele lichaam, en vooral op de kernspieren. Bij het opheffen en controleren van een  kettlebell moet het  volledige lichaam zich namelijk opspannen. Op die manier worden meerdere spiergroepen tegelijkertijd getraind. Je bouwt zowel spierkracht als stabiliteit op.

Veiligheid

Het is vooral belangrijk dat je traag van start gaat met kettlebell training en jezelf voldoende tijd geeft om eraan te wennen. Bij fout gebruik kunnen kettlebells lelijke blessures veroorzaken. Om de zware kettlebells goed te gebruiken is de nodige training, Bij iedere kettlebell-oefening zijn meerdere gewrichten en spiergroepen betrokken. Om de oefeningen onder de knie te krijgen, heb je nood aan de juiste instructies en veel geduld. De grootste fout die veel beginners maken is een te zware kettlebell opheffen voordat ze hem kunnen controleren. Dit kan leiden tot ernstige blessures van de nek, de rug en de ruggengraat.

Dit bericht is gepost op 23 februari 2010 om 16:01 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: 8 manieren om snel te herstellen na het fitnessen
Realistische fitnessdoelen voor ogen houden