Voorkom verveling tijdens het fitnessen!

Je hebt een fitnessabonnement aangeschaft en begint vol goede moed meerdere keren per week te trainen… Maar na enkele keren slaat de verveling toe. je slaat steeds meer trainingen over, tot je uiteindelijk niet meer komt… Zonde van het geld en jammer van je schitterende start. Om te voorkomen dat je afhaakt omwille van de verveling, vind je hier enkele tips.

Cardiotraining volhouden

Probeer iets nieuws: veel mensen trainen altijd op dezelfde machines (loopband, hometrainer). Misschien is het tijd om een iets nieuws uit te proberen?
Doe aan circuittraining: gebruik een keer per week iedere cardiomachine in de sportschool. Zo train je niet alleen intensief, maar zul je ook geen tijd hebben voor verveling.
Train intensiever: doe aan intervaltraining (training met intervallen van hoge en lage intensiteit) of train korter maar aan een hoge tempo. Zo bekom je hetzelfde resultaat als wanneer langer traint aan een laag tempo.
Volg lessen: schrijf je in voor een fitnessprogramma dat je in groep volgt, zoals step aerobics, tae bo, Les Mills, enz. In groep trainen is immers veel gezelliger!
Probeer een dvd: als je niet meer naar de sportschool wilt gaan, kun je altijd een paar dvd’s aanschaffen om thuis op verschillende manieren te trainen.
Doe voor een keer iets anders: cardiofitness kun je gemakkelijk vervangen door andere sporten, zoals lopen, fietsen, dansen, enz. Vervang je fitnessuurtje op de sportschool eens door een andere sport, om zo eens wat anders te doen.

Krachttraining volhouden

Verander van materiaal: als je altijd met gewichten traint, kun je eens afwisselen met de andere fitnessapparatuur, zoals bijvoorbeeld de kabelmachine.
Voeg nieuwe oefeningen aan je training toe: Neus eens rond in boeken of op internet. Zo vind je zeker nieuwe oefeningen of variaties op oefeningen.
Neem testen af van jezelf: leuk om te doen, en je krijgt een mooi beeld van de vooruitgang die je geboekt hebt.
Verander je focus: als je normaal veel reps doet met een licht gewicht, neem dan eens een zwaarder gewicht en doe minder reps.
Verander je routine: als je een normale routine volgt, kun je eens proberen te beginnen met het trainen van de grote spiergroepen en de kleine spiergroepen pas op het einde te doen. Of begin eens bij de laatste oefening en eindig bij de eerste. Op die manier leer je veel bij over je eigen lichaam.

Dit bericht is gepost op 11 februari 2008 om 11:35 uur en is geplaatst in Algemeen, Cardiotraining, Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Wat is step aerobics?
Wat is glutamine?