8 dingen die je nog niet wist over krachttraining

Acht weetjes over krachttraining. Benieuwd of jij dit al wist?

1. Je hoeft niet groot te zijn om sterk te zijn

Krachttraining betekent dat je zowel je spieren als je zenuwsysteem traint. Samen vormen zij het neuromusculair systeem. Grote spieren hebben betekent niet dat je sterker zal zijn dan iemand anders met kleinere spieren.

2. Losse gewichten activeren meer spieren dan machines

Voor oefeningen met losse gewichten heb je doorgaans meer spieren nodig. Buiten de beoogde spiergroep gebruik je namelijk ook andere spieren wanneer je het gewicht verplaatst. Dat betekent natuurlijk niet dat gewichtsmachines een goed resultaat hebben. De beste resultaten krijg je als je varieert tussen beide.

3. Misbruik van steroïden heeft een invloed op de geslachtskenmerken

Anabole steroïden worden gebruikt om de spiermassa te doen toenemen, je de mogelijkheid te geven harder te trainen en sneller te herstellen na de trainingen. In de meeste competitiesporten zijn anabole steroïden tegenwoordig illegaal.

Anabole steroïden gedragen zich als het mannelijke hormoon testosteron, waardoor de natuurlijke productie van dit en andere sekshormonen in het lichaam afneemt. Dit kan leiden tot het krimpen van de testikels en borstvorming bij mannen. Bij vrouwen kan dit leiden tot een vergroting van de clitoris, een vermindering van de borstomvang, buitensporig veel lichaamshaar en een verstoorde menstruatiecyclus.

4. Excentrische oefeningen doen pijn

Bewegingen waarbij je je gewricht recht en je de spier verlengt, worden excentrische oefeningen genoemd.  Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een dumbbell terugbrengt naar de beginpositie. Excentrische oefeningen leiden over het algemeen tot meer spierschade en pijn dan concentrische bewegingen.

5. Het is moeilijk om grotere spieren te krijgen als je vet verliest

Het is niet onmogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk dat je tegelijkertijd lichaamsvet verliest en grotere spieren te krijgen. Ervaren bodybuilders zullen dit dan ook in twee fasen doen.

6. Gewichts- en aerobe training hebben een verschillende effect op het hart

Atleten hebben doorgaans een groter hart doordat zij er zoveel druk op zetten tijdens hun training. Uithoudingsatleten (bijvoorbeeld marathonlopers) hebben grotere hartkamers, terwijl krachtatleten, zoals gewichtheffers, dikkere hartwanden hebben.

7. De triceps is groter dan de biceps

Als je een gespierde bodybuilder zijn arm ziet buigen, denk je waarschijnlijk dat de biceps de grootste armspier is. Maar in werkelijkheid is de spier aan de achterkant van de arm nog een stuk groter.  De triceps heeft drie aanhechtingspunten (koppen), terwijl de biceps er maar twee heeft.

8. De bench press (bankdrukken) is de gevaarlijkste oefening

Ieder jaar sterven er wereldwijd wel een paar mensen terwijl ze de bench press aan het uitvoeren zijn. Ze laten de barbell uit hun handen glippen. Deze valt op hun borstkas, waarna ze stikken.

Dit bericht is gepost op 12 februari 2010 om 09:17 uur en is geplaatst in Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Twee oefeningen voor strakke bovenarmen
Fitness met een klein budget?