Lopen en wandelen afwisselen voor beginnende lopers

Veel lopers gaan van start met een loop- en wandelcombinatie, zoals Start to Run. Hun conditie is immers nog niet goed genoeg om langere afstanden te lopen. Hier vind je hoe je de loop- wandelmethode moet uitvoeren.

De loop- en wandelmethode is erg eenvoudig. Nadat je vijf minuten al wandelend hebt opgewarmd, kan je een korte afstand lopen en dan een wandelpauze nemen. Beginners met een erg slechte conditie kunnen korte loopmomenten afwisselen met korte wandelmomenten, bijvoorbeeld 1 minuut lopen en 5 minuten wandelen.

Herhaal je loop- en wandelpatroon tot je je doel bereikt hebt. Als je bijvoorbeeld 18 minuten lang wilt lopen en wandelen, kan je dat opsplitsen in 1 minuut lopen, 5 minuten wandelen en dit nog tweemaal herhalen.

Voor de wandelgedeeltes kan je best zorgen dat je er stevig de pas inzet, en niet rondslenteren. Beweeg met je armen, zodat je hartslag verhoogd blijft. Op die manier krijg je nog steeds een goede cardio-workout en kan je gemakkelijker terug aan het loopgedeelte beginnen.

Verhoog regelmatig de tijd die je aan het lopen ben en verminder dan ook de tijd die je wandelt. Er zijn voldoende loopprogramma’s die als leidraad kunnen dienen, bijvoorbeeld het Start to Run-programma. Dat programma begeleidt je om op een aantal weken tijd 5 kilometer aan een stuk te kunnen lopen.

Dit bericht is gepost op 23 februari 2010 om 16:08 uur en is geplaatst in Cardiotraining, sporten.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Realistische fitnessdoelen voor ogen houden
Krijg je achterwerk in vorm