Hoeveel sets en herhalingen moet je doen van een oefening?

Een herhaling of ‘rep’ (repetition) is één volledige beweging van een fitnessoefening. Die herhalingen worden op hun beurt ondergebracht in ‘sets’ (reeksen van reps).

Wat het ideale aantal reps is, verschilt van persoon tot persoon. Ook het doel dat je voor ogen hebt, is erg belangrijk.

Als je bijvoorbeeld je spierkracht wilt vergroten, is het aan te raden slechts een klein aantal (3 tot 7) ‘reps’ te doen met een zwaar gewicht.

Wil je extra spiermassa bijwinnen, doe dan zo’n 8 reps, maximum 12. Als je meer reps doet, is dit vooral om je spiermassa niet te verliezen en de vorm van je spieren te benadrukken.

Ook het aantal sets kan moeilijk te bepalen zijn. Als je een fitte persoon bent, kun je zeker 15 sets doen per spiergroep. Toch kunnen deze regels heel erg van elkaar verschillen van persoon tot persoon. Sommige mensen trainen bijvoorbeeld met lichtere gewichten maar doen meer reps. Anderen doen een laag aantal reps maar nemen dan wel de zwaarste gewichten die voorhanden zijn.

Heb je na je set het gevoel dat je nog doorkan, stop dan niet maar doe door tot je je limiet bereikt hebt. De beste manier om je lichaam te leren kennen, is nog steeds ondervinding. Let erop dat je je oefeningen volledig afmaakt.

Dit bericht is gepost op 16 januari 2008 om 09:48 uur en is geplaatst in Fitnessoefeningen, Krachttraining.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Wat zijn de beste oefeningen voor de biceps?
Wat is intervalcardio?