Wat kun je naast sporten nog meer doen om aan je gezondheid te werken?

Als je deze blog leest, dan ben je waarschijnlijk al druk met fitness of sta je op het punt om hier druk mee bezig te gaan. Nu is dit natuurlijk al een stap in de goede richting, maar alleen sporten is helaas niet voldoende om je lichaam gezond te houden. De overige factoren die van invloed zijn op de gezondheid zijn over het algemeen zelfs van grotere invloed op de gezondheid dan het sporten. Omdat de optimale gezondheid bereikt wordt middels een combinatie van de verschillende factoren vertellen we je in deze blog meer over de andere dingen die je kunt doen om aan jouw gezondheid te werken!

Detoxen

Als je merkt dat je ondanks het sporten en het gezonde eten toch niet zo lekker in je vel zit, dan kunnen we je aanraden om een detox kuur te volgen. Met de detoxkuur ontgift je in enkele dagen je lichaam. Met ontgiften doelen we met name op de afvalstoffen in het lichaam. De sappen die je drinkt tijdens de detox kuur zorgen er dan ook voor dat deze afvalstoffen gemakkelijk uit het lichaam worden afgevoerd. Let er hierbij wel op dat je een detox kuur van een bekende partij volgt. Er zijn namelijk tal van partijen op het internet die zich voordoen als partijen met kennis omtrent detoxen die dit helemaal niet hebben. Zo zien we regelmatig partijen die het voorschrijven om zelf een darmspoeling uit te voeren. Dit dien je ten alle tijden niet zelf te doen! Een partij die we je hierin overigens zeker wel kunnen aanraden is drveggie. De producten op de website zijn allen 100% natuurlijk en goed voor het menselijk lichaam!

Gezond(er) eten

De gezondheid van jouw lichaam gaat hand in hand met het voedsel dat jij in je lichaam stopt. Al leef jij nog zo gezond, als jij consistent ongezonde dingen blijft eten, dan zal je lichaam nooit volledig gezond zijn. We proberen hierin zeker niet te zeggen dat je nooit meer wat ongezonds mag eten, maar doe dit absoluut met mate. Dit zal over het algemeen ook de meest impactvolle factor zijn als het gaat om jouw gezondheid. Wanneer je gezond(er) gaat eten, dan zul je al snel merken dat je lichaam ook een stuk gezonder aanvoelt!

Tags

Zo maak je je armen simpel groter

Een grote borstkas is misschien het nummer 1 resultaat waar mensen op hopen als ze beginnen met sporten. Maar grotere en sterkere armen vormen een goede tweede. De vraag is alleen hoe je dat op een goede manier voor elkaar krijgt. Zonder dat je het jezelf te moeilijk maakt natuurlijk. Wanneer je bij Fitness Kortrijk aan de slag gaat, dan moet het natuurlijk ook wel haalbaar voor je zijn om de oefeningen te doen. Daarom is het slim om de volgende gewoontes aan te leren als je je armen traint. Dit zal helpen. 

De sterkste oefening vinden

Er zijn talloze oefeningen voor armen die je kunt doen. Het is alleen wel belangrijk om te beseffen dat lang niet elke oefening je dichter bij je doel brengt. Wanneer het jouw doel is  om je armspieren flink te laten groeien, dan zoek je de oefening waarop je het sterkst bent uit. Dat heb je namelijk nodig om de armen flink onder druk te zetten. Dat doe je niet alleen met maximaal gewicht op deze oefening, maar ook met enkele trucjes die je bij de volgende tips zal leren. De sterkste oefening is dus altijd essentieel.

Zoek de grens op

Het is nu zaak om de grens op te zoeken. Dat kan je bijvoorbeeld doen met zogenaamde dropsets. Wanneer je begint met het zware gewicht zoals bij de volgende tip hebt gevonden, dan loop je daarna als een soort trap de gewichten naar beneden af. Zonder te stoppen. Je gaat steeds enkele kilo’s lichter en doet maximale herhalingen daarmee. Je zal je arm ter plekke al voelen groeien. Doe dit niet iedere keer, maar pas dit strategisch zo nu en dan toe om je spieren een flinke shock toe te dienen. Het resultaat zal gigantisch zijn.

Net wat langer vasthouden

Een andere truc die altijd goed helpt, is het vasthouden van de oefening. Wanneer je bijvoorbeeld een bicepcurl doet, dan stop je halverwege en houdt deze vijf tot tien tellen vast. Daardoor zet je de spier nog net wat meer onder druk. Na 8 tot 10 herhalingen met een gemiddeld gewicht zal het voelen alsof je zwaarder hebt getraind dan ooit tevoren. Dat is ook het doel dat je voor ogen hebt. De tijd onder druk is sterk bepalend voor de mate waarin een spier wil groeien. Op deze manier kan je die kennis goed benutten.

De ondersteunende spieren aanpakken

Wat je misschien al weet van andere delen van het lichaam, is dat de ondersteunende spelen ook een grote rol spelen. Dat is voor de armen niet anders. Wat zijn de ondersteunende spieren in dat geval dan? Denk dan bijvoorbeeld eens aan de onderarmen. Dit is misschien wel het meest onderbelichte deel van het lichaam in de sportschool. Het is belangrijk om die dus ook goed aan te pakken. Dat is niet lastig want daar zijn gewoon goede oefeningen voor op de markt. Zo kan je dus met het trainen van de onderarmen veel meer bereiken.

Tags , , , , , , , ,

Wat zijn de bekendste fitness-valkuilen?

We kennen het allemaal: de filmpjes op tv waar ze ons opnieuw een toestel willen aansmeren dat er zogezegd voor zorgt dat we er fitter, jonger of gespierder uitzien. We zetten enkele zogenaamde ‘wondermiddeltjes’ op een rij. Je bent gewaarschuwd, laat je niet vangen!

Het elektronische buikspier-apparaat.

Dit is een toestelletje , bestaande uit elektroden die je op de buik bevestigt en waarbij de spieren worden samengetrokken door kleine elektrische schokken. Het zou ervoor moeten zorgen dat het lichaamsvet daar verdwijnt. Het is echter bewezen dat vet verdwijnt door een combinatie van lichaamsbeweging (cardiovasculair) en een caloriearm dieet. De enige manier dus om af te vallen is om zelf voor de nodige lichaamsbeweging te zorgen, niet een apparaatje.

De work-out-video’s/DVD’s

Fitnessvideo’s die je eindeloze reeksen sit-ups laten doen om zo een prachtig lijf te garanderen, werken gewoon niet. Nogmaals, er is een combinatie nodig van sit-ups met cardiovasculaire oefeningen en een gezond dieet, om te zorgen voor dat strakke buikje. Enkel sit-ups doen zal er wel voor zorgen dat je buikspieren er strakker uitzien, maar ze zullen nooit zo effectief zijn als eerdergenoemde combinatie.

De afvaldrankjes/pillen

Pillen en drankjes die je beloven om af te vallen, werken niet. Je kan fysieke training, gekenmerkt door spieroefeningen en cardiovasculaire oefeningen onmogelijk vervangen door een supplement in een flesje. Veel mensen ontzien zich de fysieke inspanning die nodig is om af te vallen, en dat weten de makers van deze supplementen maar al te goed. In Nederland alleen was er in 2007 een toename van 32% in vergelijking met 2006 van het gebruik van afslankpillen. Verontrustende cijfers, als je weet dat ze je niet kunnen helpen en de bedrijven die ze maken puur uit zijn op winstbejag. Bovendien zijn de effecten van deze producten op het lichaam op lange termijn niet gekend, en dat is toch wel beangstigend.

Afvallen door seks

Door zoveel auteurs aangehaald, toch onterecht: seks zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt, maar niet genoeg om te zorgen voor gewichtsverlies. Het zorgt er wel voor dat je een bepaald type hormoon aanmaakt dat zorgt voor een remmende eetlust. Wat je in feite nodig hebt is een fitnessabonnemen.

Massagetoestellen

Denk hierbij aan de trilplaat en massagegordels. Ze zijn er in alle uitvoeringen en kleuren, maar zoals je kon zien bij het elektronische buikspiertoestelletje, werkt het niet. Een onderzoeker beweert zelfs dat een trilplaat op lange termijn schadelijk kan zijn voor bepaalde organen…

Hoewel er steeds nieuwe wondermiddeltjes op de markt komen om af te vallen, moet je toch echt opletten! Kijk of de bron te vertrouwen is en probeer het op korte termijn; zie je geen verbetering ga dan voor de traditionelere oefeningen, die ervoor zorgen dat je gegarandeerd de juiste resultaten bereikt.

Tags , , , , , , , , , , , ,

Hoe kom je op een gezonde manier aan?

Voor heel wat mensen is het belangrijk om op ‘hun lijn te letten’, om in het oog te houden wat ze in hun mond stoppen om maar geen kilo’s aan te komen. Maar voor anderen geldt het gevecht met de weegschaal in omgekeerde richting: ze lijken maar geen gram zwaarder te worden. Hoe geweldig het ook in eerste instantie klinkt, is het niet altijd een pretje.

Waarom verlies je gewicht?

In sommige gevallen moet je het gewichtsverlies niet ver gaan zoeken. Door overmatige training of te weinig en niet gebalanceerde voeding te eten kan je al snel wat kilo’s verliezen. Anders is het natuurlijk wanneer je gewoon en gezond eet maar de cijfers op de weegschaal iedere dag afnemen. Dat kan bijvoorbeeld wijzen op een eetstoornis of een stoornis in het verteringsstelsel. In bepaalde gevallen kan het ook duiden op de aanwezigheid van een tumor of een groeiende kanker.

Check-up

Als je merkt dat je je gewicht niet op peil kan houden en dat je steeds meer afvalt, is het verstandig je dokter hiervan op de hoogte te brengen. Hij zal je volledig onderzoeken en eventueel extra tests doen, zoals een bloed- of urinetest.

Wat kan je doen?

Allereerst is het belangrijk om het er met je arts over te hebben. Hij kan je op veel vragen een antwoord geven en je verdere steun en begeleiding bieden. Verder kan hij je een bepaald dieet (in de positieve zin dan) aanraden waaraan je je dient te houden. Alleen begin je best niet aan zo’n aangepast eetprogramma. Wat je dokter je misschien zal aanraden om te beginnen is voldoende eten en niet alleen wanneer je honger hebt. Maar minstens drie gezonde, gebalanceerde maaltijden per dag. Wanneer je te weinig weegt, is de kans ook groot dat je bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Daarom kan je dokter je aanbevelen voedingssupplementen in te nemen.

Tips om je op weg te helpen

  • Eet minstens drie maaltijden per dag
  • Kies voor voeding met hoge proteïne- en energiewaarden
  • Probeer om de twee uur iets te eten
  • Beperk je niet tot standaardmaaltijden, maar wees creatief in de keuken
  • Voeg seizoensgebonden fruit en groenten toe aan je maaltijden
  • Eet in een rustige, relaxte omgeving
Tags , ,

Verhaaltjes en feiten over gewichtsverlies en fitness

Zie je jouw (bier)buikje ook graag veranderen in een strakker exemplaar? Dan heb je vast en zeker al gehoord dat je buikspieroefeningen moet doen. Toch klopt dat niet helemaal. Het hoe en waarom van deze en andere fitnessmythes leggen we je hieronder haarfijn uit.

Niet te kiezen…

Hoe leuk het ook zou zijn, je kunt jammer genoeg niet kiezen op welke plaatsen je vet wilt verbranden. Het heeft dan ook weinig zin uren en uren buikspieroefeningen te doen. Je kunt beter een uitgestippelde training opstellen waarbij je cardio en krachttraining combineert. Alleen zo train je (bijna) alle spieren van je lichaam en kun je vet verbranden.

Maaltijden

Om calorieën te kunnen verbranden, heeft je lichaam eerst calorieën nodig. Met andere woorden: het is belangrijk dat je iets eet vooraleer je begint te fitnessen. Je lichaam heeft immers brandstof nodig om je spieren te laten werken. En die brandstof komt van voedsel. Het is in ieder geval al een slecht idee om maaltijden over te slaan. Net zoals het mijden van vet. Je lichaam heeft sommige vetten gewoon nodig zodat het goed kan functioneren. Je moet alleen opletten dat je niet te veel vetten opneemt en dat je voldoende beweging neemt.

Als je gewicht wil verliezen moet je erop letten dat je niet te drastisch in je eetgewoonten gaat kappen. Het aantal calorieën dat je op een dag inneemt terugschroeven is een goed idee, maar ga hier niet te ver in. In het begin zul je snel afvallen als je maar 1200 calorieën per dag eet. Maar je kunt dat dieet onmogelijk je heel leven lang volhouden waardoor je hervalt en de verloren kilo’s er weer dubbel en dik aanvliegen. Ook alleen ‘gezond’ eten zal je niet veel verder helpen. Het is natuurlijk zeker niet slecht, maar waar je vooral op dient te letten zijn je porties.

Trainingen

Verder moet je je niet te veel spiegelen aan wat er op tv getoond wordt. Zo zie je vaak vrouwen met een massa spieren maar zonder enige vrouwelijke rondingen. Dat zal niet zo snel gebeuren als je aan ‘normale’ gewichttraining doet. Vind je toch dat je er iets te gespierd uitziet? Verminder dan de gewichtjes die je optilt. Ook moet je er niet voor vrezen dat het vet in spiermassa verandert want dat is biologisch gezien onmogelijk. Het is wel zo dat je vet zal verminderen en dat je spieren strakker en sterker zullen worden. Maar het een kan het ander niet vervangen.

Tags , , , , ,

Welke sporten zijn aan te raden als je rugpijn hebt?

Heb je last van een zwakke rug en regelmatig rugpijn? Of kom je net uit een periode van rugpijn? Goed nieuws, want ook dan kan je nog aan sport doen. Wat meer is, niets is zo slecht voor je rug als stilzitten! Want hoe gespierder je rug, hoe meer het risico op rugpijn zal afnemen.

Welke sporten kan ik beter niet doen?

Sommige sporten kan je beter vermijden als je last hebt van rugpijn. Ze zijn te belastend voor de rug, of ze zorgen ervoor dat je je rug in een krampachtige houding houdt. Een aantal voorbeelden van dit soort sporten zijn: roeien, worstelen, judo, kanovaren, tennis, squashen, badminton, tafeltennis, gewichtheffen.  Ook ruwere sporten, zoals rugby of ijshockey zijn te vermijden.

Nog een sport die te vermijden is, is joggen of hardlopen. Tijdens het lopen wordt je wervelkolom immers zwaar belast.

Welke sporten zijn aanbevolen?

Als je het noodgedwongen echt wat rustiger aan moet doen, zijn de volgende sporten aanraders: wandelen, fietsen, zwemmen. Deze sporten zijn niet zo belastend voor de rug.

Zwemmen is ideaal bij rugpijn, omdat je lichaam zich in het water in een staat van gewichtloosheid bevindt en je rug bijgevolg niet belast wordt. Ook worden de rugwervels tijdens het zwemmen niet samengedrukt door het lichaamsgewicht.

Wandelen is een sport die iedereen kan beoefenen en waarbij de rug niet te erg onder druk gezet wordt. Bovendien leidt het tot een versteviging van de wervelkolom.

Fietsen vormt geen probleem voor de rug, maar je moet op de fiets dan wel een geschikte houding aannemen.

Twijfel je of je rug een bepaalde sport aankan, praat er dan zeker over met je huisarts.

Tags , ,

Verstandig beginnen met sporten

Als je wilt beginnen sporten, kan je maar beter een paar regels in acht nemen. Beginnende sporters zijn namelijk erg blessuregevoelig. En blessures zijn dan weer nefast voor het enthousiasme.  Volg deze raadgevingen op om op een verstandige manier van start te gaan met sporten.

Laat je begeleiden

Sport onder begeleiding of in groep. Professionele begeleiding zorgt ervoor dat je goed opgevolgd wordt. Als je in groep gaat sporten kan je leren van elkaar.

Wees niet te snel

In het begin zal je waarschijnlijk heel enthousiast zijn, zeker als je merkt dat het goed gaat. Laat je echter niet verleiden om dagelijks te gaan sporten, maar las steeds een rustpauze in. Zo kan je lichaam recupereren na de inspanning.

Te snel en te veel trainen zal blessures in de hand werken, zeker als je ongetraind bent. Het is belangrijk dat je eerst conditie probeert op te bouwen.

Vraag raad

Als je pijn voelt, laat dat dan niet aanslepen maar raadpleeg je arts of een andere deskundige. Als de pijn lang aansleept, zal de blessure erger worden. Als je tijdens het sporten een stekende pijn voelt, las dan enkele dagen rust in en probeer het nog eens. Is de pijn er nog steeds, dan is het tijd om medisch advies in te winnen.

Koop een degelijke sportuitrusting

Een degelijke sportuitrusting kan blessures voorkomen. Als je  wilt beginnen joggen, kan je  bijvoorbeeld best meteen een paar goede sportschoenen kopen.

Tags , ,

Wat is yoga?

Wat fitnesstrainers ook mogen beweren, yoga is geen spirituele onzin bedacht door hippies. Het is een intensieve training waardoor je niet alleen langer kan blijven leven, maar die ook je de spieren versterkt, je stress wegneemt en je flexibiliteit verbetert. Yoga is niet zo gemakkelijk om te leren.

Wat is yoga?

Yoga is veel meer dan alleen wat stretchen en rare houdingen aannemen. Yoga is het woord dat in oude oosterse religies gebruikt werd om het spirituele pad dat uiteindelijk naar verlichting leidt, te beschrijven. Het werkt niet enkel lichamelijk, maar ook geestelijk.

Het beeld dat de meeste mensen hebben bij yoga, is van iemand die op de grond zit en zijn lichaam strekt terwijl hij mediteert, de zogenaamde Asana. Maar yoga bestaat niet altijd uit meditatie. Zeker in het westen, is het eerder een vorm van lichaamstraining die bestaat uit stretchen, verschillende ademhalingstechnieken, evenwichtsoefeningen en krachttraining.

Of het nu dient om je te helpen relaxen, je lichaam weer in evenwicht te brengen of je spieren te versterken, iedereen kan aan yoga doen.

Waarom aan yoga doen?

Als je vaak last hebt van gewricht- of spierpijn, is yoga misschien wel de oplossing voor je. Door op een regelmatige basis yoga te beoefenen, worden je spieren flexibeler waardoor zo ook minder pijn gaan doen en verklein je de kans op reuma.

Niet alleen blijf je leniger door yoga, maar je kunt ook opvallend sterker worden door yoga te beoefenen. Veel houdingen leggen de nadruk op het verstevigen van je buikspieren en van de spieren langs je ruggengraat.

De belangrijkste eigenschap van yoga is ongetwijfeld dat het stress wegneemt. Als je geen last hebt van stress, kan je lichaam makkelijker herstellen van kwetsuren, ben je beter bestand tegen ziekten en wordt je spiermassa onderhouden. Yoga doet ook wonderen voor mensen lijden aan hart- en vaatziekten.

Welke soort yoga?

Voordat je een inschrijving invult, moet je weten dat er verschillende vormen van yoga bestaan. Je begint met de simpelste vorm van yoga en als het je bevalt, kan je de andere, meestal moeilijke vormen, gaan verkennen. Hieronder vind je vijf verschillende soorten van yoga.

Hatha Yoga is de populairste vorm van yoga. Het legt de nadruk op ademhaling, concentratie, uithouding en het versoepelen van je spieren.
Kripalu Yoga lijkt heel erg op Hatha Yoga, maar is minder intens. Als je een beginneling bent, is dit de ideale vorm van yoga.
Lyengar Yoga is intensiever dan Hatha Yoga omdat het precieze bewegingen en lichaamshoudingen vereist voor een lange tijd.
Ashtanga Yoga is ideaal als je aan krachttraining wil doen en je uithouding wil verbeteren.  Deze vorm van yoga vraagt ontzettend veel inspanning, waarbij je moeilijke evenwichtsoefeningen moet doen en gewaagde houdingen moet aannemen.
Bikram Yoga is een strenge en ruwe vorm van yoga en wordt uitgevoerd in snikhete omstandigheden. Omdat je omgeving zo warm is, wordt je lichaam flexibeler en scheid je ook meer giftige stoffen af door overmatig zweten.

Bij al deze vormen van yoga is het belangrijk om je te concentreren. Yoga eist zowel een lichamelijke als een geestelijke inspanning. Zorg ervoor dat je lichaam een goed evenwicht heeft en vergeet niet elke keer diep in te halen, want je lichaam heeft zuurstof nodig. Probeer een vast ritme in je ademhaling te behouden.

Het is aan jou!

Je wil graag aan yoga doen, maar je weet niet waar of hoe te beginnen? Er worden altijd en overal lessen georganiseerd waar je yoga kan leren onder begeleiding van een yogi. Als je niet 100% zeker bent, kies dan een kleine groep met een instructeur waar je je goed bij voelt. Ter aanvulling vind je honderden, zo niet duizenden, boeken en websites over yoga die je kunnen helpen bij de uitoefening ervan.

Tags

De aankoop van een crosstrainer

Een crosstrainer is een ideaal fitnesstoestel, iedereen kan er namelijk op trainen. Of je nu fit bent of eerder een slechte conditie hebt, wat dikker bent of op gewicht bent, een crosstrainer is er voor alle niveaus!Een crosstrainer  is niet alleen een toestel waarmee je aan conditietraining doet, maar je traint er ook verschillende spiergroepen van je lichaam mee: schouders, rug, borst, armen, billen, kuiten, heupen en dijen.Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen ervoor zich voor thuis een crosstrainer aan te schaffen. Zo hoeven ze niets steeds naar de fitnessclub om zich te geven op een crosstrainer. Maar waar moet je nu op letten bij de aankoop van een crosstrainer?

Opbergen

Een crosstrainer is vaak een groot apparaat dat heel wat ruimte in beslag neemt. Het makkelijkste is natuurlijk wanneer je voldoende ruimte hebt in je woning om de crosstrainer op een plek te laten staan. Wie minder ruimte heeft, moet kiezen voor een opbouwvaar model of een toestel met wieltjes.

Vliegwiel

Een crosstrainer heeft steeds een vliegwiel. Dat wordt aangedreven door de gebruiker van de crosstrainer. Het gewicht van dat vliegwiel kan verschillen van model tot model. Bij een zwaarder wiel zal het trappen vloeiender verlopen.Dit vliegwiel kan bovendien op twee verschillende manieren aangedreven worden: via een ketting of een V-snaar.  Een crosstrainer met een V-snaar zal minder geluid produceren dan een met een ketting.

Weerstand

De weerstand van een crosstrainer wordt ingesteld door het afremmen van het vliegwiel. De meeste toestellen hebben hier een knop voor. Meestal zijn er een aantal weerstandsniveaus waar je uit kan kiezen. Dit verloopt meestal getrapt. Bij een traploos systeem kan je de weerstand geleidelijker instellen.De weerstand kan op verschillende manieren geregeld worden. Goedkopere modellen hebben een blokrem of een remband. Duurdere modellen hebben vaak een magneet, waardoor het trappen vloeiender verloopt.

Mogelijkheden van de crosstrainer

De mogelijkheden van een crosstrainer verschillen van model tot model. De meeste hebben tegenwoordig een schermpje. Toestellen kunnen vaak de volgende gegevens weergeven: tijd, snelheid, aantal omwentelingen, energieverbruik, afstand, weerstand en hartslag. Als je zeker bepaalde gegevens wilt hebben van je trainingen, kan je hier bij de aanschaf best voldoende aandacht aan besteden.

Tags ,

Sporten bij warm weer

Bij het aanbreken van de zomer vragen veel sporters zich af of het wel gezond is te sporten bij hoge temperaturen. Hitte maakt het sporten er  inderdaad niet gemakkelijker op en brengt risico’s met zich mee. Als je wilt sporten bij warm weer, kan je deze risico’s best in acht nemen en je er goed op voorbereiden.

Oververhitting of hypothermie

Een van de risico’s van lopen bij warm weer is oververhitting of hypothermie. Dit kan leiden tot het opzwellen van de ledematen, krampen of uitputting. In extreme gevallen kan hypthermie leiden tot een levensbedreigende hitteslag.

Het weer dat het grootste risico inhoudt op oververhitting is weer met hoge temperaturen, dit in combinatie met weinig wind of warme wind of een hoge luchtvochtigheid. De huid kan dan minder goed afkoelen en het zweet moeilijker verdampen. Sommige sportfederaties verbieden daarom sporten in warm weer.

Andere risicofactoren

Maar de zweetproductie kan ook verstoord zijn door oververmoeidheid, een slaapgebrek, een verkoudheid, bepaalde geneesmiddelen, enz.

Uitdroging

De hitte, in combinatie met te weinig drinken, kan ook uitdroging of dehydratie tot gevolg hebben. Als sporters een zware inspanning doen, kunnen ze gemakkelijk 1 tot 2 liter water uitzweten. Dit vochtverlies wordt best zo snel mogelijk aangevuld. Door vochtverlies zal het circulerende bloedvolume namelijk dalen, waardoor de doorbloeding van de huid mindert en oververhitting kan optreden.

Problemen voorkomen

Als het erg warm is, kan je best veel drinken, ook tijdens de inspanning. Las regelmatig drinkpauzes in, ook al voelt het alsof je geen dorst hebt. Dorst krijg  je namelijk pas wanneer je veel vocht verloren hebt en is daardoor geen goede graadmeter.

Draag luchtige kleding zodat het zweet gemakkelijk kan verdampen. Kies best voor lichte kleuren. Die zullen de zonnestralen weerkaatsen en minder warmte opnemen dan donkere kleuren, die de hitte absorberen.

Als je in een land bent waar het veel warmer is of de weersomstandigheden heel verschillend zijn (bijvoorbeeld vochtig en tropisch), probeer dan geleidelijk aan te acclimatiseren.

Neem een lager tempo aan dan je gewend bent en schroef je trainingen een beetje terug. Deze maatregel is vooral belangrijk voor beginnende sporters.

Train ’s morgens of ’s avonds, vermijd zoveel mogelijk de middag, wanneer het het warmst is.